Żywność pozornie zdrowa

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Masz pewność, że jedzenie, które jesz, jest zdrowe? Techniki marketingowe i popularne przekonania mogą prowadzić do spożywania żywności, która w rzeczywistości nie pomaga w dobrym odżywianiu lub zrzucaniu zbędnych kilogramów. Oto kilka produktów, które powszechnie uważa się za zdrowe, mimo że wcale takie nie są i lepiej ich unikać.

Nektar z agawy

Jest sprzedawany jako zdrowa alternatywa dla cukru i jest odpowiedni dla osób chorych na cukrzycę. Jednak te twierdzenia nie są całkowicie prawdziwe. Nektar z agawy nie powoduje takich samych skoków poziomu cukru we krwi, jak cukier stołowy, ponieważ zawiera głównie fruktozę – cukier, który nie wpływa bezpośrednio na poziom cukru we krwi. Nadmiar fruktozy może jednak powodować stres innych części ciała, takich jak wątroba. Wątroba przetwarza fruktozę, ale spożywanie pokarmów o wysokiej zawartości tego cukru nakłada dodatkową pracę na narząd. W rezultacie może to zwiększyć zawartość tłuszczu w organizmie i prowadzić do innych problemów zdrowotnych. Spożywanie nadmiaru fruktozy może również zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, zespołu metabolicznego i cukrzycy typu 2, według badania opublikowanego w Current Opinion in Lipidology.

Soki wieloowocowe

W przeciwieństwie do domowych koktajli lub świeżych soków owocowych, te butelkowane i kupowane w sklepach są wysoko przetworzone i dlatego niezdrowe. Metoda przetwarzania pozbawia owoce prawie wszystkich składników odżywczych, w tym błonnika, wapnia i witaminy C. Mogą także zwiększać ryzyko cukrzycy, ponieważ zwykle zawierają sztuczne cukry. Jeśli zamierzasz pić sok owocowy lub koktajl, wybierz ten domowy, wyciśnięty z owoców. Nie podniesie Ci indeksu glikemicznego.

Napoje dietetyczne


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Wiele osób uważa, że napoje dietetyczne są zdrowymi wersjami napojów gazowanych, ponieważ zawierają mniej kalorii i są pozbawione cukru. Niestety nadal zawierają sztuczne substancje słodzące, takie jak aspartam, które są szkodliwe dla zdrowia ludzkiego. Według badania opublikowanego w czasopiśmie Research in Nursing & Health, spożycie dużych ilości aspartamu może powodować rozdrażnienie, a nawet depresję. Dodatkowo według badań, napoje dietetyczne wcale nie pomagają zrzucić zbędnych kilogramów.

Płatki owsiane instant

Owies jest pożywny – zawiera błonnik, białka, witaminy, minerały i kwasy tłuszczowe. Jedzenie pełnoziarnistego owsa pomaga w kontroli cukru we krwi, poprawia poziom lipidów i sprzyja utracie wagi. Sprawia też, że człowiek jest bardziej syty po posiłku. Z drugiej strony, płatki owsiane błyskawiczne nie zawierają tych składników odżywczych z powodu przetworzenia, które nadało im lepszą teksturę i pomogło szybciej się gotować. Wiele płatków owsianych błyskawicznych zawiera również dodatkowe środki aromatyzujące, takie jak mąka i cukry, o których wiadomo, że są niezdrowe.

Pieczywo

Wiele rodzajów pieczywa jest wysoko przetworzonych. Otręby są usuwane, aby nadać chlebowi gładką konsystencję, ale ten proces zwiększa również ładunek glikemiczny chleba, który mierzy ilość węglowodanów w pożywieniu i to jak szybko podnosi się poziom cukru we krwi. Ponadto mogą istnieć obawy dotyczące składników w pieczywie przetworzonym, takich jak kwas fitynowy – wiąże się z mikroelementami w innych pokarmach, które jesz i uniemożliwia ich wchłanianie (według badań przeprowadzonych w Journal of Food Science and Technology). Bezpiecznie jest sięgać po 100-procentowy chleb pełnoziarnisty. ✴︎

Podziel się wiedzą!