Zimowe mity zdrowotne

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Chcesz poprawić zdrowie tej zimy? Zacznij od obalenia mitów, które mogą wpędzić Cię w infekcje.

Mit: zimne powietrze może powodować choroby

Same niższe temperatury nie spowodują choroby. W rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie. Komórki zwalczające infekcje w organizmie zwiększają aktywność, jeśli wychodzisz na „zimno”. To sposób, w jaki Twoje ciało walczy ze stresem związanym z niskimi temperaturami. 

Mit: nie można ćwiczyć, gdy jest zimno

Według badań opublikowanych w Medicine & Science in Sports and Exercise , w niskich temperaturach czasy trwania biegów są w rzeczywistości lepsze na tym samym dystansie. Dodatkowo zużywanych jest więcej kalorii w krótszym czasie. Co więcej, ten trudniejszy i intensywniejszy trening może podnieść poziom endorfin. Warto ćwiczyć, gdy jest chłodno!

Mit: alergie znikają zimą

Alergie mogą być tym prawdziwym źródłem zatkanego nosa i drapania w gardle w tym sezonie. Według Amerykańskiej Fundacji Astmy i Alergii, jedna na pięć osób cierpi na alergie wewnątrz pomieszczeń i na zewnątrz, a zimą odmiany wewnątrz pomieszczeń mogą się wręcz zaognić. Winowajcą jest gorszy przepływ powietrza w mieszkaniach w zimie przez zamknięte okna, złej jakości powietrze, a ponadto wiele pleśni wzrasta nawet zimą. Jeśli objawy utrzymują się dłużej niż 10 dni lub ustępują po przyjęciu leku przeciwhistaminowego, może warto odwiedzić alergologa?

Mit: ochrona przeciwsłoneczna nie jest potrzebna w zimie

Ponieważ powierzchnia Ziemi jest bliżej Słońca w miesiącach zimowych, jesteśmy w rzeczywistości narażeni na bardziej szkodliwe promienie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Co więcej, zarówno śnieg, jak i lód mogą odbijać do 80% szkodliwych promieni UV, przez co zachorowanie na raka skóry w niektórych szerokościach geograficznych jest dwukrotnie wyższe, niż latem.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Mit: większość ciepła tracisz przez głowę

W przeciwieństwie do wyników badań przeprowadzonych w 1950 r., większość ciepła w ciele wcale nie ucieka przez głowę. Po prostu jeżeli głowa jest odsłonięta, to faktycznie straci najwięcej ciepła w stosunku do osłoniętej części ciała, ale wystarczy wyjść na zewnątrz bez rękawiczek, by stracić nieproporcjonalnie dużo ciepła właśnie przez ręce.

Mit: mała ilość światła słonecznego powoduje depresję

Chociaż ciemne dni z pewnością nie pomagają, oprócz sezonowych zaburzeń afektywnych, istnieje wiele innych czynników, które mogą przyczyniać się do depresji zimowej. Napięty harmonogram, stres w rodzinie i obawy związane z wydatkami świątecznymi częściej wywołują depresję niż prawdziwy brak słońca.

Mit: w zimie się tyje

Siedząc w zimie pod kocem zamiast spacerować, trudno się dziwić dlaczego ludzie przybierają wtedy na wadze – nie ma to związku z akumulowaniem tkanki tłuszczowej przez organizm w obawie przed trudniejszym okresem. Okazuje się jednak, że przeciętny człowiek zyskuje tylko 0,5-1 kg w ciągu zimy. 

Mit: witamina C zapobiega przeziębieniom

Zapewnienie zalecanej, dziennej dawki witaminy C (75 mg) jest ważne dla utrzymania zdrowego układu odpornościowego. O ile istnieją badania mówiące o zmniejszeniu ryzyka przeziębienia, to obecnie uważa się, że witamina C jedynie skraca długość choroby oraz łagodzi jej przebieg.

Istnieje wiele mitów odnośnie zdrowia w zimie. Przeziębienie zawsze może się przytrafić, wtedy warto sięgnąć po np. specjalne żele z apteki, które udrożnią nos, zmniejszają przekrwienie błony śluzowej. Nie warto jednak odmawiać sobie spacerów czy ćwiczeń mimo niskich temperatur – organizm może wtedy zyskać, a nie ulec infekcji.

Podziel się wiedzą!