Wszystko, co musisz wiedzieć o wzdęciach

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Wzdęcia mają miejsce wtedy, gdy żołądek jest pełny i napięty – zdarzają się każdemu. U niektórych osób ta przypadłość może jednak pojawiać się częściej i być bardziej dotkliwa. Wszystko za sprawą gazów jelitowych, które szukają ujścia w postaci mniej lub bardziej dotkliwych dla otoczenia “bąków”. Czy wzdęcia można skutecznie ujarzmić?

Gazy związane z wzdęciami są wytwarzane przez bakterie przewodu pokarmowego, które rozkładają pożywienie. To normalny proces – związki z powstałej papki są wchłaniane przez jelita, a resztki wydalane na zewnątrz. Jak radzić sobie ze wzdęciami? Najlepiej zacząć od pozycji podczas jedzenia – czyli usiąść prosto, a nie stać lub leżeć. Warto ograniczyć też ilość napojów gazowanych, gum do żucia i rozmów podczas jedzenia, które powodują pobieranie dodatkowych dawek powietrza. Jednak wzdęcia mogą być skutkiem problemów zdrowotnych.

Celiakia

To choroba podczas której jelita nie są w stanie wchłonąć glutenu znajdującego się w pszenicy, jęczmieniu, owsie czy życie. Celiakia potrafi wywoływać biegunkę i wzdęcia – warto na próbę odstawić produkty zbożowe lub skonsultować się z lekarzem.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Nietolerancja pokarmowa

W jej przypadku objawy pojawiają się dopiero po około 48h od momentu spożycia pokarmu (alergia pokarmowa pojawia się z kolei natychmiast). Nietolerancja może być spowodowana zbyt małą ilością kwasu żołądkowego, niskim poziomem enzymów trawiennych, stresem lub częstym spożywaniem tego samego rodzaju pożywienia, czego efektem są wzdęcia – jelita nie opróżniają się prawidłowo i dochodzi do wydzielania zbyt dużych ilości gazu. Zazwyczaj nietolerowane przez układ pokarmowy są produkty mleczne, gluten, drożdże, jaja, gruszki, cebula, grzyby, kapusta i skorupiaki. Na próbę można je usunąć z diety.

IBS

Ten problem to nic innego jak nieprawidłowa perystaltyka jelit, co doprowadza do zalegania resztek pokarmowych oraz wzdęć. Pomocne jest zmniejszenie spożycia tłuszczy oraz produktów wysokobiałkowych. Z kolei wskazane są probiotyki oraz zielona herbata – wtedy ruchy jelit normują się, a wzdęcia ustępują.

Istnieje też kilka sprawdzonych sposobów, które skutecznie ograniczają powstawanie wzdęć:

  • Kuracja suplementami probiotycznymi (preparaty należy zażywać co 3 miesiące przez 30 dni)
  • Nawadnianie organizmu (woda przepłukuje układ pokarmowy i usuwa toksyny)
  • Zadbanie o dobre samopoczucie (choćby stres przyczynia się do problemów gastrycznych, co doprowadza do wzdęć)
  • Kuracja magnezem (wpływa na perystaltykę i ułatwia usuwanie resztek pokarmu z układu pokarmowego)
  • Codzienna dawka ruchu (regularny ruch pomaga wyregulować pracę układu pokarmowego i usunąć toksyczne substancje)
  • Regularne odżywianie (to problem współczesnych czasów, tymczasem regularne odżywianie sprawia, że cały układ pokarmowy pracuje lepiej i bardziej przewidywalnie, co zmniejsza ryzyko powstawania wzdęć). ❅
Podziel się wiedzą!