opis1
opis1

Witamina D2 czy D3? Którą wybrać?

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Witamina D jest znana jako “witamina słoneczna”. Gdy promienie ultrafioletowe pochodzące ze słońca dotykają naszej skóry, ciało samodzielnie wytwarza witaminę D. Niestety w zimie może pojawić problem z tym procesem, dlatego warto sięgnąć po odpowiednie suplementy. Jednak lepiej wybrać te z witaminą D2 czy D3?

Jedynym sposobem na naturalne zaspokojenie potrzeb organizmu na witaminę D jest codzienne przebywanie poza domem (w pełnym słońcu wystarczy zaledwie 15-30 minut dziennie, ale w zimie potrzeba nawet kilku godzin!) oraz spożywanie dużej ilości ryb i grzybów. Wymagająca dieta oraz długie spacery mogą okazać się jednak trudne szczególnie teraz. Szacuje się że zaledwie około 23 procent ludzi faktycznie zaspokaja potrzeby organizmu na witaminę D, co oznacza, że ​​3 na 4 osoby cierpią na niedobór prowadzący do problemów z układem kostnym. Suplementy są łatwym sposobem na zwiększenie poziomu witaminy D bez skrupulatnego obliczania niezbędnych dawek, np. porcji ryb. Na aptecznych półkach nietrudno jednak zauważyć, że istnieją różne rodzaje suplementów witaminy D:

  • D2 (ergokalcyferol)
  • D3 (cholekalcyferol)

Który z nich lepiej wybrać, aby mieć pewność, że potrzeby organizmu zostaną lepiej zaspokojone?

Witamina D2

Można ją znaleźć w niektórych roślinach, takich jak grzyby, które wytwarzają ją w odpowiedzi na promieniowanie ultrafioletowe. Jest również często używana przez producentów żywności, leków oraz suplementów, ponieważ jest tańsza niż witamina D3. W branży spożywczej D2 często jest stosowana do wzmacniania składu żywności i poprawy profilu składników odżywczych.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Witamina D3

W niektórych suplementach można dostrzec na pudełku informację o zawartości witaminy D3. To ta sama forma witaminy D, którą nasz organizm wytwarza w odpowiedzi na ekspozycję słoneczną. To biologicznie aktywna forma witaminy D, dzięki czemu łatwiej się wchłania w układzie pokarmowych. Ponadto jest również chętniej wykorzystywana do różnych procesów w organizmie, takich jak promowanie wychwytu wapnia w kościach. 

Witamina D2 jest częściej stosowana w suplementach na receptę i bez recepty. Wynika to z faktu, że koncerny zdały sobie sprawę z tego, że mogą tanio i skutecznie produkować witaminę D poprzez ekspozycję na światło ultrafioletowe. Witamina D3 jest jednak skuteczniejszą i lepiej dostępną biologicznie formą, choć zarazem rzadziej stosowaną na rynku. W pracy American Journal of Clinical Nutrition zauważono, że witamina D3 była około 4 razy silniejsza w przeliczeniu na jednostkę masy w porównaniu do preparatów z witaminą D2.

Forma D3 jest lepsza dla organizmu, ale bez wątpienia warto sięgać po każdy rodzaj suplementów z witaminą D. Skorzysta na tym układ kostny i obniżone zostanie ryzyko osteoporozy w późniejszym wieku. ❄︎

Podziel się wiedzą!