Group of four models wearing bikinis posing at sunset beach photoshoot.

Sztuczki na ładną linię w każdym wieku

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

 

Wraz z wiekiem wcale nie trzeba tyć! Wystarczy zrozumieć procesy, które zachodzą w organizmie i systematycznie zmieniać przyzwyczajenia, by cieszyć się ładną linią.

Marzysz o nieustającym metabolizmie 20-latka? Wielu chciałoby, aby przemiana materii była spektakularna w każdym wieku. Co prawda jeszcze nikt nie wymyślił magicznego eliksiru na ładną linię, ale w rzeczywistości masz większą kontrolę nad własnym ciałem, niż myślisz!

Osoby 20+

Po 20 roku życia największą pułapką dla organizmu nie jest jedzenie, tylko… napoje. Konkretnie chodzi o alkohol. Częste imprezy łączą się z napojami wyskokowymi, a to puste kalorie, przez które można szybko przytyć. Co zrobić, by tak się nie stało?

  • Jeśli pijesz dużo piwa, spróbuj przerzucić się na te o obniżonej ilości węglowodanów. Jeszcze większą pułapką są słodkie koktaile z shakerów i mikserów – rozcieńczaj je wodą (np. gazowaną).
  • Zaplanuj posiłek po imprezie – alkohol pobudza apetyt i pomaga pozbyć się zahamowań, dlatego istnieje spora szansa na to, że bez wcześniejszych planów zjesz coś, czego na co dzień nawet nie dotykasz. Shawarma z kurczakiem i surówką będzie dużo zdrowsza od frytek i burgera.
  • Jednym z największych problemów jest zbyt szybkie picie zbyt dużych ilości alkoholu. Aby ograniczyć tempo wzrostu promili we krwi, każdy drink popijaj wysoką szklanką wody. Podczas imprezy samopoczucie będzie dużo lepsze.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Osoby 30+

Zauważasz u siebie mniej mięśni i coraz więcej tłuszczyku? Winowajcą często jest ciąża, siedzący tryb pracy oraz brak czasu na aktywne życie. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze naturalny spadek masy mięśniowej, który postępuje po 30. roku życia (od 3 do 8% na każdą dekadę). Z tej okazji warto obrać nowe strategie żywieniowe:

  • Nie przesadzaj z obżarstwem podczas ciąży, to bujda, że trzeba jeść za dwóch. Potrzeby kaloryczne organizmu wzrastają dopiero od II trymestru ciąży i to stosunkowo niewiele – o około 340 kcal. Z kolei od III trymestru należy zwiększyć dawkę pożywienia do 450 kcal.
  • W nawale pracy eliksirem życia staje się kawa. Unikaj fantazyjnych napojów zrobionych na jej bazie – są wyjątkowo kaloryczne.
  • Czasu zawsze brakuje, ale przestań jeść na mieście, zacznij gotować w domu. Wystarczy, że kupisz zdrowe produkty, które nie wymagają długiego gotowania. Łatwiej będzie je przyrządzić, a ilość kalorii w jednej porcji okaże się mniejsza.

Osoby 40+

W tym wieku nastrój bywa zmienny ze względu na duże wahania progesteronu i estrogenów, które związane są okresem okołomenopauzalnym. Mimo tego wcale nie musisz przez to tyć:

  • Włącz do diety dużą ilość chudego białka – pomoże utrzymać malejącą masę mięśniową. Przy okazji postaw na dużą ilość warzyw oraz produktów roślinnych – pomogą przeciwdziałać procesom fizjologicznym, które prowadzą do nadwagi.
  • Po 40. roku życia musisz zadbać o ruch, dlatego spal kalorie i przejdź się na krótki spacer po obiedzie. Zawsze – nie od święta.
  • Węglowodany są nawet gorsze od tłuszczów nasyconych, dlatego unikaj makaronów, krakersów, czy białego pieczywa. Znacznie lepszy jest brązowy ryż, makaron pełnoziarnisty oraz warzywa. 

Osoby 50+

Do akcji wchodzi menopauza – spada produkcja estrogenu i progesteronu, a w okolicach brzucha chętnie gromadzi się tłuszcz. Mimo tego to nie koniec świata:

  • Tnij kalorie dań, a nie ich objętość. Dobrze uwodnione produkty (np. seler) są zdrowsze dla organizmu, mimo tego, że zajmują więcej miejsca na talerzu – wprowadź je w dużej ilości do diety. Produkty suche (musli, krakersy) to kiepski pomysł.
  • Liczba kalorii spalana wieczorem jest nawet o 50% niższa, niż rano. Im później jesz ostatni posiłek, tym gorzej.
  • Dostarczaj witaminę D, bo dzięki niej zachowasz lepszą sprawność motoryczną i spowolnisz utratę masy mięśniowej. Przy okazji Twój organizm szybciej będzie spalał kalorie. ✸
Podziel się wiedzą!