Stać czy siedzieć – co jest zdrowsze?

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Pozycję ciała często można sobie wybrać – stać lub siedzieć w autobusie, w kościele lub podczas oczekiwania na kogoś w centrum miasta. Czasami jednak jesteśmy zmuszeni do przybrania konkretnej pozycji przez pracę za biurkiem lub stanie przy maszynie produkcyjnej. Mówią, że pozycja siedząca jest niezdrowa dla organizmu, ale z kolei stojąca męczy i obciąża ciało, w szczególności nogi i kręgosłup. W takim razie co jest zdrowsze?

Nieoficjalnie mówi się, że pozycja siedząca staje się czymś w rodzaju palenia papierosów, ponieważ szkodzi i uzależnia. Jednak palenie można rzucić, a przywiązanie do krzesła nie, szczególnie w pracy biurowej. Okazuje się, że 4 na 5 pracowników pracujących przed komputerem ma duży problem ze zmianą trybu swojego życia. Długotrwała pozycja stojąca też nie jest zdrowa, jednak współczesne społeczeństwo jest tak mocno przywiązane do krzeseł i foteli, że zwiększenie ilości czasu na nogach nie jest złe. Oto kilka ciekawych faktów.

Spalanie kalorii

Okazuje się, że pozycja stojąca może mieć zdrowotny sens – wystarczą takie 4 godziny dziennie, by w ciągu roku spalić ilość kalorii równą 11 maratonom, czyli 32 500 kcal! Wystarczy przełamać siedzący tryb życia np. podróżą w komunikacji miejskiej na stojąco i spacerami w ciągu dnia, by ciało nie ucierpiało. W pozycji siedzącej organizm spala 2,6 kcal na minutę, a stojącej – 3,3.

Zbyt długo na krześle

Według statystyk przeciętna osoba spędza bagatela 9,3h dziennie w pozycji siedzącej. To stanowczo za długo, dlatego można bez obawy wprowadzić większą ilość czasu w pozycji stojącej do codziennego życia. Wystarczy wstać zza biurka co godzinę chociaż na 5 minut.

Zaburzone procesy metaboliczne


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Duża ilość godzin spędzona w pozycji siedzącej zaburza wewnętrzną równowagę organizmu. I to na wiele sposobów:

•Stężenie enzymów odpowiadających za spadek ilości tłuszczu krążącego po organizmie maleje o 90%

•Po dwóch godzinach spędzonych w fotelu poziom “dobrego cholesterolu” spada o 20%

•Po 24h skuteczność insuliny zostaje ograniczona o 24%, przez co wzrasta ryzyko zachorowania na cukrzycę

Wydłużenie życia

Najnowszy raport medyczny wysnuł ciekawe wnioski. Okazuje się, że można dodać nawet 2 lata do swojego życia stojąc łącznie zaledwie 3h dziennie.

Mniej chorób

Kolejne badania przeprowadzone przez Medicine & Science również zakończyły się ciekawymi obserwacjami. Otóż 5 minut stania raz na godzinę zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

W takim razie co zrobić, by lepiej zbilansować pozycję stojącą w stosunku do siedzącej? Skutkom długotrwałego siedzenia wbrew pozorom można bardzo łatwo przeciwdziałać. W porze lunchu wystarczy wyruszyć na krótki spacer, by przysłowiowo “rozprostować kości”, częściej jeździć rowerem lub wykorzystywać w pracy lub domu krzesła zmuszające do aktywnego siedzenia. Dzięki temu nie tylko ryzyko przedwczesnego zgonu spadnie, ale i samopoczucie będzie lepsze. ❖

Podziel się wiedzą!