Sprawdzone przeciwutleniacze chroniące mózg

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Przeciwutleniacze to związki występujące w roślinach, które spożywamy. Związki te odgrywają ważną rolę w organizmie, ponieważ zapobiegają  uszkodzeniom komórek mózgowych powodowanych przez wolne rodniki.

Wolne rodniki są produktami ubocznymi metabolizmu, w szczególności rozpadu pożywienia na energię. Jeśli organizm nie jest w stanie usunąć tych niestabilnych cząsteczek, mogą one uszkodzić komórki. Bez wystarczającej ilości przeciwutleniaczy, które mogą zneutralizować szkodliwe działanie, wolne rodniki będą się kumulować i powodować stres oksydacyjny.

Stres oksydacyjny to brak równowagi między powstawaniem wolnych rodników a zdolnością organizmu do pozbycia się tych szkodliwych cząsteczek. Badania powiązały stres oksydacyjny i niedobór przeciwutleniaczy z chorobami przewlekłymi, takimi jak choroby serca, rak, udar, cukrzyca i choroby neurodegeneracyjne (NDD).

W niedawnym badaniu naukowcy z Nigerii omówili dowody naukowe wspierające stosowanie przeciwutleniaczy pochodzenia roślinnego w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych. Ich recenzja została opublikowana w The Journal of Phytopharmacology.

Przeciwutleniacze należy dostarczać

z zewnątrz

Organizm jest zdolny do wytwarzania silnych przeciwutleniaczy, takich jak glutation oraz kwas alfa-liponowy. Jednak zdolność organizmu do wytwarzania tych ochronnych cząsteczek spada wraz z wiekiem. Dlatego dieta bogata w przeciwutleniacze jest ważna dla utrzymania dobrego zdrowia i funkcji mózgu. Oto kilka przykładów dietetycznych przeciwutleniaczy, które mogą poprawić zdrowie mózgu.

Luteolina i diosmina

Według badań te dwa flawonoidy mogą obniżać poziom beta-amyloidu w mózgu. Beta-amyloid to fragment białka, który tworzy szkodliwą płytkę, gdy się gromadzi. Obecność płytki amyloidowej jest uważana za cechę charakterystyczną dla choroby Alzheimera. Luteolinę można znaleźć w zielonej papryce i pomidorach, a diosminę w wielu owocach cytrusowych.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Antocyjany

Naukowcy odkryli, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w antocyjany, takich jak jagody czy truskawki, może opóźnić pogorszenie funkcji poznawczych o ponad dwa lata. Dzieje się tak, ponieważ antocyjany mogą zwalczać stres oksydacyjny i stany zapalne, które przyczyniają się do starzenia się mózgu.

Epikatechina

Uważa się, że epikatechina, główny flawonoid występujący w kakao, poprawia funkcje poznawcze u zwierząt i ludzi. Ma również zdolność zachowania funkcji poznawczych, zmniejszając w ten sposób ryzyko chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera. Epikatechinę można znaleźć też w zielonej herbacie, jabłkach i czerwonym winie.

Resweratrol

Ten polifenol znajduje się w czerwonych winogronach, żurawinie, orzeszkach ziemnych i proszku kakaowym. To silny przeciwutleniacz, zapewnia korzyści dla serca i mózgu. Badania wykazują, że resweratrol może nie tylko opóźniać pogorszenie funkcji poznawczych, ale może również poprawiać pamięć u osób z łagodną do umiarkowanej chorobą Alzheimera.

Kurkumina

Jest znana również ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Ten aktywny składnik kurkumy może pomóc usunąć płytki amyloidowe i poprawić pamięć u pacjentów z chorobą Alzheimera.

Wolne rodniki i stres oksydacyjny są zaangażowane w rozwój przewlekłych problemów zdrowotnych, takich jak choroby neurodegeneracyjne. Aby zapobiec osłabieniu funkcji poznawczych i starzeniu się mózgu, jedz dużo owoców i warzyw, które są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy ochronnych i wzmacniających mózg.✴︎

Podziel się wiedzą!