Sposoby na zdrowszy sen

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Sen jest kluczem do lepszego zdrowia oraz energii w ciągu dnia. Jego brak może doprowadzić do problemów nie tylko fizycznych, ale i psychicznych. Odpowiednia dieta pomoże lepiej wypocząć.

Seniorzy zwykle śpią krócej i w 44% przypadków pojawiają się objawy nocnych bezsenności minimum kilka razy w tygodniu. Winowajcą często jest zbyt niski poziom melatoniny. Niektóre przekąski przed snem dostarczają składniki odżywcze, które pomogą zasnąć.

Owoce

Ciekawe właściwości posiadają banany. Zawierają dużo sodu, magnezu i tryptofanu – ten ostatni związek jest aminokwasem, który pomaga zasnąć. Mózg przekształca go w serotoninę i nasenną melatoninę. Podobne, choć nie tak mocne właściwości mają jabłka, morele i brzoskwinie.

Węglowodany

One również odprężają. Na sen dobrze wpływa porcja słodkiego puree z miodem. Równie dobrze można też sięgnąć po płatki owsiane, jaśmin lub ryż – wszystkie te produkty podwyższą poziom tryptofanu, które zostanie przekształcony m.in. w melatoninę. 


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Chude białko

Ważne jest, by białko było chude i o małej zawartości tłuszczu – lepiej nie smażyć nic na głębokim oleju. Zamiast tego wystarczy banan z odrobiną masła orzechowego, jajko na grzance pełnoziarnistej lub chudy ser z krakersami. Taka przekąska ułatwi zaśnięcie.

Nienasycone tłuszcze

Mają zbawienny wpływ nie tylko na serce, ale również na zdrowy sen, ponieważ podwyższają poziom serotoniny i melatoniny. Gdzie można znaleźć zdrowe tłuszcze nienasycone? Daleko szukać nie trzeba – awokado, orzechy lub pistacje. Uważaj na tłuszcze trans i nasycone! Działają dokładnie odwrotnie i spłycają sen.

Ciepłe napoje

Kilka napojów szczególnie pomaga w zasypianiu. Ciepłe mleko z miodem odpręża i dostarcza tryptofanu. Świetnie sprawdzają się również bezkofeinowe herbatki ziołowe z rumianku, mięty lub korzenia kozłka. 

Skoro wiadomo już co warto zjeść przed snem, to teraz warto przyjrzeć się jeszcze bliżej produktom, które lepiej unikać, ponieważ wywierają negatywny wpływ na odpoczynek:

  • tłusta i pikantna żywność, która pobudza i obciąża układ pokarmowy
  • zbyt duże ilości białka ciężkiego do strawienia
  • nadmierna ilość słodyczy stymulująca powstawanie insuliny (szczególnie czekolady)
  • alkohol, ponieważ mimo pozornej senności znacznie pogarsza jakość odpoczynku
  • zbyt duże porcje jedzenia

Przy okazji wszelkie pokarmy płynne lepiej przyjmować minimum 90 minut przed snem, ponieważ mogą pobudzić powstawanie moczu i zmusić do pobudki w środku nocy. Przestrzegając tych wszystkich porad masz szansę obudzić się rano pełnym energii! ❅

Podziel się wiedzą!