Sposoby na poprawę zdrowia

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Ciągły pośpiech, zła dieta, stres… Łatwo można się zatracić, co błyskawicznie odbija się na zdrowiu. Jednak wystarczy wdrożyć kilka prostych sztuczek, by rzadziej odwiedzać lekarzy.

Jedną z głównych przyczyn zgonów są choroby układu krążenia. Można im zapobiegać, ale ciągle wiele osób niewiele robi w tym kierunku. W takim razie od czego zacząć? Na początek warto zadbać o ruch. U  osób aktywnych fizycznie choroba wieńcowa pojawia się zdecydowanie rzadziej niż u  tych, które zażywają niewielką ilość ruchu. Wystarczy zaledwie 30 minut ćwiczeń aerobowych dziennie, by nie tylko zadbać o formę, ale również cały układ krążenia. Jednak ruch to nie wszystko – cuda potrafi zdziałać odpowiednie odżywianie.

Uważaj na cholesterol

Ten związek należy do składników strukturalnych wszystkich błon komórkowych, ale gdy jego poziom stanie się zbyt wysoki, może  prowadzić do rozwoju chorób układu krążenia. Wpływ cholesterolu na zdrowie może być zarówno dobry, jak i  zły. Istnieją dwie frakcje:

  • HDL – lipoproteiny dużej gęstości, mają działanie ochronne,
  • LDL – lipoproteiny małej gęstości, odpowiadają za powstawanie blaszek miażdżycowych.

Poziom złego cholesterolu można łatwo regulować. Przede wszystkim należy wyeliminować produkty bogate w  nasycone kwasy tłuszczowe, czyli słodycze, tłuste mięsa, parówki, wędliny oraz tłusty nabiał. Zamiast tego należy zastąpić je produktami nieprzetworzonymi. Zaliczają się do nich warzywa, owoce, pestki, orzechy, kasze i  płatki. Masło najlepiej zastąpić olejami roślinnymi.

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT)

Nadmierne spożycie cholesterolu i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego może prowadzić do zwiększania ryzyka powstawania złogów miażdżycowych w naczyniach krwionośnych oraz do blokowania ich światła. Dieta, dotycząca profilaktyki choroby wieńcowej serca, obejmuje listę produktów spożywczych, które powinny być z niej wykluczone oraz tych, które należy spożywać w większych ilo-

ściach. Do tych drugich zalicza się  m.in. oleje roślinne o wysokiej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Organizm ludzki wytwarza wszystkie kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do metabolizmu. Wyjątkiem są kwasy alfa-linolenowy (ALA) z grupy omega-3 oraz linolowy (LA) z grupy omega-6. Powinny być one dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem, dlatego są nazywane Niezbędnymi Nienasyconymi Kwasami Tłuszczowymi (NNKT). Skutecznie można je dostarczać spożywając niektóre oleje:

  • olej z nasion lnu – najcenniejsze źródło kwasów omega-3. Liczne badania wskazują, że kwasy omega-3 odgrywają istotną rolę w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych oraz chorób o podłożu zapalnym,
  • olej z nasion wiesiołka – pomaga utrzymać prawidłowy stan skóry. Jest cennym źródłem NNKT, których obecność w diecie pomaga obniżyć cholesterol i wpływa pozytywnie na układ krążenia,
  • olej z nasion ostropestu – wspiera funkcjonowanie wątroby. Chroni tkanki wątroby i nerek, regeneruje i oczyszcza organizm z toksyn. Działa przeciwzapalnie, pomaga w profilaktyce chorób układu krążenia i pokarmowego,
  • olej z czarnuszki – ceniony za swoje szerokie zastosowanie i unikalne właściwości. To naturalny sposób na alergię i problemy skórne. Ponadto wspiera odporność podczas infekcji i ma doskonały wpływ na skórę. Działa antybakteryjnie, wygładza i odmładza cerę. Dodatkowo poprawia również wygląd włosów.

Trudno pozbyć se problemów zdrowotnych, ale wbrew pozorom łatwo można im zapobiegać. Aktywność fizyczna, odpowiednia dieta i spożywanie wartościowych olejów to najważniejsze klucze do sukcesu. ✴︎

Podziel się wiedzą!