Sposoby na lepszą pamięć

Podziel się wiedzą!

Jesteśmy tym, co jemy. Obniżeniu zdolności poznawczych można zaradzić – wystarczy dostarczać organizmowi związki, które wpływają na poprawę pamięci. Pytanie tylko jakich?

Zdrowa dieta pomaga obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie i choroby serca. Ale czy potrafi wspomagać również pamięć? Póki co nie ma jednoznacznych dowodów na to, że żywność zapobiega chorobie Alzheimera. Naukowcy jednak nie odrzucają tej tezy i wskazują produkty spożywcze, które warto zjadać, by pamiętać wszystko i wszędzie.

Sosy do sałatek

Najlepsze są te na bazie oleju roślinnego. Dlaczego? Zawierają dużo witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem. Pomaga chronić komórki nerwowe, które w niektórych obszarach mózgu zamierają przy chorobie Alzheimera.

Zielone warzywa liściaste

Wśród nich najlepsza jest sałata, szpinak i brokuły, które mają dużo witaminy E oraz kwasu foliowego. Rola kwasu foliowego w ochronie mózgu nie została jeszcze dobrze poznana, ale prawdopodobnie obniża on poziom homocysteiny we krwi. Ten związek jest odpowiedzialny za śmierć komórek nerwowych w mózgu i zwiększenie ryzyka chorób serca. Kwas foliowy rozbija go, przez co homocysteina przestaje być toksyczna.

Awokado i słonecznik

To prawdziwy impuls dla mózgu. Awokado i słonecznik również zawierają duże ilości witaminy E. W tym pierwszym przypadku można też liczyć na sporą dawkę witaminy C, czyli wszystko, co dla pamięci jest najlepsze. 

Ryby

To zastrzyk kwasów tłuszczowych omega-3 oraz DHA. Te związki poprawiają funkcjonowanie neuronów. Jest coś jeszcze – dieta bogata w ryby oznacza mniej czerwonego mięsa oraz innych form białek, które zatykają tętnice i prowadzą do miażdżycy.

Masło orzechowe

Nie każdy je lubi, ale prócz witaminy E, masło zawiera też dużo dobrych tłuszczów. Warte uwagi są również orzechy laskowe i migdały. Najlepiej spożywać jak najmniej tłuszczów trans i nasyconych, by zachować pamięć w dobrej kondycji.

Czerwone wino

Istnieją już badania, które potwierdzają, że osoby spożywające umiarkowane ilości czerwonego wina rzadziej zmagają się z chorobą Alzheimera. Skoro tak, to dlaczego nie spróbować?

Jagody

Naukowcy z Bostonu doszli do ciekawych wniosków. Otóż borówki, truskawki oraz jagody acai potrafią spowalniać spadek zdolności poznawczych, które postępują wraz z wiekiem. Wszystko dzięki usuwaniu szkodliwych białek związanych z utratą pamięci – taka owocowa sałatka jest nie tylko smaczna, ale i zdrowa dla mózgu.

Produkty pełnoziarniste

Są świetnym elementem składowym diety śródziemnomorskiej – produkty pełnoziarniste warto łączyć z orzechami, oliwą z oliwek i owocami. Taka żywność zmniejsza stres oksydacyjny, dzięki czemu pamięć dłużej pozostanie w lepszej formie. A wraz z nią serce oraz cały układ krążenia. 

Na pamięć najlepsza jest witamina E, kwas foliowy, a także kwasy omega-3 i DHA. Warto zadbać o te składniki dzięki aptecznym suplementom lub produktom spożywczym. W końcu im dłużej kondycja umysłu będzie lepsza, tym dłużej komfort życia zostanie zachowany na dobrym poziomie. ✿

Podziel się wiedzą!