Sposoby na dobry wzrok w każdym wieku

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

 

Często mrużysz oczy, a Twoje ręce są „zbyt krótkie”, żeby bez problemu czytać gazetę? Czas zadbać o swój wzrok!

Gorsza jakość widzenia skrada się do Ciebie wraz z wiekiem, przez co grozi Ci zwyrodnienie plamki żółtej i wiele innych chorób. Sprawdź dlaczego luteina, warzywa oraz odpowiedni tryb życia są tak ważne i uniknij problemów w przyszłości! W końcu łatwiej zapobiegać, niż leczyć.

Po 30-tce


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Oczy też potrzebują cienia. Promieniowanie UV może powodować rozwój krótkowzroczności, a nawet nowotwory. Właśnie dlatego warto mieć pod ręką okulary i ich po prostu używać – nawet w przypadku mniejszej ilości słońca. Trzeba mieć się też na baczności podczas pracy przed komputerem. Długotrwałe wpatrywanie się w ekran powoduje ból i suchość oczu, a także migreny. Monitor powinien być umieszczony jak najdalej od oczu – byle nie za daleko, bo to też zmęczy wzrok. Warto też co jakiś czas oderwać się od komputera i spojrzeć na ziemię. Co do oświetlenia – łagodne lampy podłogowe są lepszym rozwiązaniem, niż intensywne oświetlenie sufitowe. Co ciekawe, 30-tka to najlepszy czas na laserową korekcję wzroku, np. metodą LASIK. Właśnie wtedy wada wzroku ostatecznie stabilizuje się i przez najbliższe 10 lat będzie można cieszyć się sokolim wzrokiem. Tylko dlaczego akurat przez 10? Ponieważ po 40. roku życia zagraża dalekowzroczność i prawdopodobnie będą potrzebne okulary do czytania.

Po 40-tce

Zadbaj o regularne ćwiczenia i zdrową dietę. To najlepszy sposób na uniknięcie cukrzycy, a to właśnie ona jest główną przyczyną upośledzenia wzroku. Zdrowy tryb życia wcale nie musi być katorgą. Wystarczy pół godziny ćwiczeń aerobowych trzy razy w tygodniu oraz ograniczenie słodkości. 40-tka to też idealny czas na dokładne przepadanie wzroku, które pomoże wykryć wczesne objawy zaćmy, czy AMD (zwyrodnienia plamki żółtej). Badania powinny dodatkowo sprawdzić mięśnie gałki ocznej, poziom krótkowzroczności, dalekowzroczności i astygmatyzmu. Na kontrole najlepiej chodzić co roku. W końcu oczy są tylko jedne.

Po 50-tce

Osoby po 50. roku życia znajdują się w grupie ryzyka AMD, czyli zwyrodnienia plamki żółtej. Choroba objawia się zniekształceniem obrazu, obniżeniem ostrości wzroku i upośledzeniem widzenia barw. Lekarstwo póki co nie istnieje, ale udowodniono, że dobrej jakości suplementy pomogą znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania. Tylko po czym poznać dobry suplement? Wystarczy zerknąć na skład – niezwykle ważna jest luteina, najlepiej w ilości minimum 15 mg w jednej dawce – chroni oczy przed wolnymi rodnikami i poprawia jakość widzenia. Organizm nie potrafi wytwarzać jej samodzielnie, a jest niezwykle ważna w profilaktyce AMD. Zaraz obok luteiny niezbędna jest też zeaksantyna – udowodniono, że oba związki pozytywnie wpływają na proces przetwarzania obrazu. Jednak uwaga! Znacznie lepiej wbudowują się w struktury docelowe w obecności kwasów omega-3 (np. DHA). Dobry suplement to też antyoksydanty – witamina C, E, cynk lub selen, które minimalizują zagrożenie degeneracji siatkówki. Tak uzbrojony organizm ma znacznie mniejsze ryzyko zachorowania na zwyrodnienie plamki żółtej, które dotyczy szczególnie kobiet po 50 roku życia. Wspomniane związki można też znaleźć w rybach i warzywach – szpinaku, sałacie, jarmużu, marchewce, pietruszce oraz wielu innych. Warto je włączyć do codziennej diety, choć dawka luteiny pochodząca z pokarmu bardzo często jest zbyt niska i suplementacja okazuje się niezbędna. Po 50. roku życia wiele kobiet cierpi też na suchość oczu. Dzieje się tak w trakcie i po menopauzie, a to sprzyja podrażnieniom. Twój farmaceuta pomoże Ci dobrać odpowiednie krople nawilżające, choć przy okazji warto jeść więcej ryb. Zawarte w nich kwasy omega-3 pobudzą wytwarzanie łez. ✹

Podziel się wiedzą!