Sekrety magnezu

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Mały wielki pierwiastek… Magnez jest niezastąpiony w procesach metabolicznych, a jego niedobór może wywołać nowotwory oraz ciężkie choroby wieńcowe. Co warto wiedzieć na temat tego makroelementu?

Magnez (Mg, łac. magnesium) jest jednym z najczęściej występujących pierwiastków na Ziemi. Można go znaleźć we wszystkich organizmach żywych, bierze udział m.in. w syntezie DNA i RNA oraz przekazywaniu bodźców nerwowych. W organizmie człowieka jest na 11 miejscu wśród makroelementów, wchodząc w skład układu kostnego, mięśni, krwi i nie tylko. Właśnie  dlatego  jest  nazywany pierwiastkiem życia.   

Kraje rozwinięte charakteryzują się stosunkowo niewielką podażą tego pierwiastka. Z czego to wynika? Niedobór magnezu w organizmie jest spowodowany przede wszystkim jego niewielką ilością w diecie. Właśnie dlatego ciężko zaspokoić potrzeby organizmu bez zażywania dodatkowych preparatów.

Wpływ magnezu na zdrowie
W organizmie człowieka magnez jest wchłaniany  przez  układ  pokarmowy, a dokładniej mówiąc – przez jeden z odcinków jelita. Ten pierwiastek ma bardzo duże znaczenie dla wielu funkcji życiowych. Dzięki działaniu uspokajającemu jest wykorzystywany przy leczeniu depresji. Natomiast w układzie krążenia wspomaga serce, wzmacnia tętnice i jak dowodzą liczne badania – może zapobiegać zawałowi. Nie jest tajemnicą, że magnez to również składnik kości i zębów. Odgrywa bardzo ważną rolę w skurczach mięśni, bierze udział w procesach metabolicznych, wspomaga wątrobę i obniża poziom cholesterolu. Na deser zostaje jeszcze jedna ciekawostka. Magnez pomaga w usuwaniu ołowiu z organizmu. To dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców większych miast zanieczyszczonych przez spaliny.

Objawy i przyczyny niedoboru
Za niedobór magnezu w organizmie odpowiada przede wszystkim dieta bogata w tłuszcze, długotrwałe odchudzanie, częste picie kawy i mocnej herbaty. Zły wpływ wywiera też nadużywanie alkoholu. Ponadto wydalanie magnezu z organizmu stymuluje żywność bogata w fosforany, wapń oraz błonnik. Jak rozpoznać niedobór magnezu w organizmie? Poza nieprawidłowymi wynikami laboratoryjnymi mamy również do czynienia z objawami klinicznymi. Wśród nich warto wymienić choroby cywilizacyjne takie jak miażdżyca, nowotwory czy choroby wieńcowe. Osoby z niedoborem magnezu charakteryzują się m.in. zwiększoną pobudliwością nerwowo-mięśniową, łatwym męczeniem się, osłabieniem, bolesnym skurczem łydek, drżeniem powiek. Mogą też pojawić się problemy z pamięcią, niepokój, a nawet arytmia serca. Zbyt niski poziom magnezu zupełnie rozregulowuje organizm, przez co codzienność staje się po prostu męcząca.

Skąd wziąć magnez?
Głównym źródłem tego pierwiastka są rośliny zielone (warzywa liściaste, szpinak). Dlaczego? Ponieważ magnez jest obecny w cząsteczkach chlorofilu odpowiedzialnego za proces fotosyntezy u roślin. Poza tym znajduje się również w orzechach, ziarnach, kakao oraz warzywach strączkowych. Mleko oraz mięso nie są najważniejszymi źródłami tego pierwiastka. Należy tylko pamiętać, że spożywając pokarmy bogate w wapń, białko i fosforany, zdolność organizmu do wchłaniania magnezu zostaje zminimalizowana – bardzo ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta.

Magnez jest bardzo ważnym pierwiastkiem w organizmie człowieka. Jego najlepszym źródłem są produkty spożywcze, ale nie zawsze udaje się dostarczyć tyle magnezu, ile organizm wymaga. Z czego to wynika? Żywność jest poddawana różnym procesom, przez co traci swoje właściwości, a tym samym – pierwiastki. Przez to mimo poprawnego odżywiania się, w organizmie mogą pojawić się niedobory. Ważne jest stosowanie preparatów, które pozwolą utrzymać odpowiedni poziom tego drogocennego makroelementu, bo tylko wtedy ogólne samopoczucie stanie się wyraźnie lepsze.

Podziel się wiedzą!