Beeren Früchte Erdbeeren Himbeeren Blaubeeren Johannisbeeren Blätter von oben

Prawda o minerałach

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

 

Składniki mineralne dostarczamy organizmowi głównie z pożywieniem, ponieważ nie jesteśmy w stanie ich sami wytworzyć. O jakie makroelementy należy szczególnie zadbać, oraz co powoduje ich niedobór?

Magnez

Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak wiele osób cierpi na niedobór tego pierwiastka.  Oczywiście w pierwszej kolejności nikt nie myśli, że objawy takie jak zmęczenie, wieczne zdenerwowanie, czy powtarzające się skurcze mogą być spowodowane brakiem magnezu. Niestety w większości przypadków tak właśnie jest. Wszystko za sprawą przetworzonej żywności oraz życia w pośpiechu i stresie.

Objawy:
– rozdrażnienie i nerwowość
– bezsenność
– kołatanie serca
– skurcze oraz drganie mięśni

Jak dostarczać?
– produkty zbożowe, jak kasza gryczana czy jęczmienna
– owoce i warzywa strączkowe, np. fasola
– owoce morza
– orzechy, kakao i czekolada

Potas


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Potas znajduje się praktycznie w każdym produkcie, ale często zdarza się, że jest go po prostu za mało na potrzeby organizmu. Wtedy pojawia się niedobór, a trzeba pamiętać, że jest to pierwiastek odgrywający znaczącą rolę w funkcjonowaniu m.in. układu nerwowego czy mięśniowego.

Objawy:
– obrzęk rąk i nóg
– zmęczenie
– nadciśnienie oraz nieregularne bicie serca
– skurcze mięśni

Jak dostarczyć?
– suszone owoce, np. figi, morele
– owoce: kiwi, banany, awokado
– warzywa: pomidory, ziemniaki, seler

Sód

Hiponatremia, bo tak określamy niedobór sodu, jest spowodowana głównie przez odwodnienie organizmu. Na niedobór tego składnika w szczególności są narażone osoby, które pracują fizycznie oraz chore na niedoczynność tarczycy. To bardzo ważny pierwiastek dla organizmu, ponieważ wraz z potasem wpływa na układ nerwowy. Poza tym odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie gospodarki wodno-elektrolitowej. A co najważniejsze – sód odpowiada za prawidłowe rozmieszczenie wody w organizmie.

Objawy:
– osłabienie
– zawroty oraz bóle głowy
– nudności
– trudności w koncentracji

Jak dostarczać?
Sód występuje w pożywieniu pod postacią chlorku sodu i jest we wszystkich produktach spożywczych. Dlatego nie trzeba wprowadzać dodatkowych produktów. Należy również pamiętać, że nadmiar sodu w organizmie może być przyczyną nadciśnienia tętniczego. 

Z każdym posiłkiem dostarczamy do organizmu makro- oraz mikroelementy. Jednakże żywność oraz produkty spożywcze są coraz bardziej przetworzone i w efekcie organizm nie otrzymuje takiej ilości minerałów, jaką otrzymałby kiedyś. W związku z tym możemy wspomóc się różnymi produktami dostępnymi w aptece, które uzupełnią dietę. Zapytaj farmaceuty, z pewnością pomoże dobrać Ci odpowiednie minerały dostosowane do Twojego trybu życia. ✸

Podziel się wiedzą!