Beeren Früchte Erdbeeren Himbeeren Blaubeeren Johannisbeeren Blätter von oben

Prawda o minerałach

Podziel się wiedzą!

 

Składniki mineralne dostarczamy organizmowi głównie z pożywieniem, ponieważ nie jesteśmy w stanie ich sami wytworzyć. O jakie makroelementy należy szczególnie zadbać, oraz co powoduje ich niedobór?

Magnez

Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak wiele osób cierpi na niedobór tego pierwiastka.  Oczywiście w pierwszej kolejności nikt nie myśli, że objawy takie jak zmęczenie, wieczne zdenerwowanie, czy powtarzające się skurcze mogą być spowodowane brakiem magnezu. Niestety w większości przypadków tak właśnie jest. Wszystko za sprawą przetworzonej żywności oraz życia w pośpiechu i stresie.

Objawy:
– rozdrażnienie i nerwowość
– bezsenność
– kołatanie serca
– skurcze oraz drganie mięśni

Jak dostarczać?
– produkty zbożowe, jak kasza gryczana czy jęczmienna
– owoce i warzywa strączkowe, np. fasola
– owoce morza
– orzechy, kakao i czekolada

Potas

Potas znajduje się praktycznie w każdym produkcie, ale często zdarza się, że jest go po prostu za mało na potrzeby organizmu. Wtedy pojawia się niedobór, a trzeba pamiętać, że jest to pierwiastek odgrywający znaczącą rolę w funkcjonowaniu m.in. układu nerwowego czy mięśniowego.

Objawy:
– obrzęk rąk i nóg
– zmęczenie
– nadciśnienie oraz nieregularne bicie serca
– skurcze mięśni

Jak dostarczyć?
– suszone owoce, np. figi, morele
– owoce: kiwi, banany, awokado
– warzywa: pomidory, ziemniaki, seler

Sód

Hiponatremia, bo tak określamy niedobór sodu, jest spowodowana głównie przez odwodnienie organizmu. Na niedobór tego składnika w szczególności są narażone osoby, które pracują fizycznie oraz chore na niedoczynność tarczycy. To bardzo ważny pierwiastek dla organizmu, ponieważ wraz z potasem wpływa na układ nerwowy. Poza tym odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie gospodarki wodno-elektrolitowej. A co najważniejsze – sód odpowiada za prawidłowe rozmieszczenie wody w organizmie.

Objawy:
– osłabienie
– zawroty oraz bóle głowy
– nudności
– trudności w koncentracji

Jak dostarczać?
Sód występuje w pożywieniu pod postacią chlorku sodu i jest we wszystkich produktach spożywczych. Dlatego nie trzeba wprowadzać dodatkowych produktów. Należy również pamiętać, że nadmiar sodu w organizmie może być przyczyną nadciśnienia tętniczego. 

Z każdym posiłkiem dostarczamy do organizmu makro- oraz mikroelementy. Jednakże żywność oraz produkty spożywcze są coraz bardziej przetworzone i w efekcie organizm nie otrzymuje takiej ilości minerałów, jaką otrzymałby kiedyś. W związku z tym możemy wspomóc się różnymi produktami dostępnymi w aptece, które uzupełnią dietę. Zapytaj farmaceuty, z pewnością pomoże dobrać Ci odpowiednie minerały dostosowane do Twojego trybu życia. ✸

Podziel się wiedzą!