Prawda o manipulacji kolorami

Podziel się wiedzą!

Kolory wpływają na nastrój, postrzeganie, a nawet decyzje zakupowe! Wiele firm dobrze o tym wie i chętnie z tego korzysta. Poznaj sekrety barw, by nie dać się manipulować i wykorzystać je w swoim otoczeniu!

Psychologia koloru jest nauką o barwach jako wyznacznikach zachowań ludzkich. Zarówno artyści jak i projektanci doskonale zdają sobie sprawę z mocy kolorów, dlatego często korzystają z tej wiedzy wywołując odpowiedni nastrój, a nawet prowadząc do zmiany zachowania u odbiorcy. Dzięki tej znajomości infografiki, Ty też możesz wykorzystać moc barw!

Symbolika kolorów:

  • biały: czystość, niewinność, prostota
  • żółty: szczęście, ciepło, ostrzeżenie
  • pomarańczowy: kreatywność, zabawa, niedrogi
  • czerwony: czynność/akcja, hobby, niebezpieczeństwo
  • różowy: delikatny, romantyczny, wdzięczny 
  • fioletowy: drogi, tajemniczy, duchowy/religijny
  • niebieski: zdecydowany, spokojny, dostojny 
  • zielony: świeży, zdrowy, fortuna
  • brązowy: spokojny, naturalny, poważny
  • szary: wspólnie, rozsądny, ponury
  • czarny: klasyczny, śmiały, formalny

Nasze umysły z natury są zaprogramowane do odpowiedzi na kolory. Kształtują nasze myśli i emocje. Według przeprowadzonych badań, kolor wpływa na więcej niż tylko strój – ma zdolność do zmiany nawyków zakupowych. Barwa, nawet w 80 % może wpłynąć na naszą motywację, szczególnie jeżeli chodzi o zakupy przez internet, reklamy czy kampanie marketingowe. Postrzeganie kolorów jest raczej subiektywne, niektóre efekty kolorystyczne mają uniwersalne znaczenie. Oto kilka przykładów jak różne kolory są postrzegane i logotypy, które zostały zaprojektowane agresywnie, a zarazem dyskretnie, aby zawładnąć rynkiem:

Biały (np. WWF)
Uniwersalny kolor pokoju i czystości .

Żółty (np. McDonald’s)
Jasny i dobrze widoczny jest często stosowany w projektowaniu logo, aby zwrócić na uwagę, wywoływać uczucie szczęścia i ciepła.

Żółty często jest łączony z czerwonym – celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy. Logo zaprojektowane w ten sposób ma wpływać na emocje, a nawet pobudzać apetyt. 

Różowy (np. Barbie)
Kobiecy kolor, który wywołuje uczucie niewinności i delikatności. Często używany w logo, żeby dodać kobiecego refleksu i blasku.

Zielony (np. Animal Planet)
Przedstawia życie i odnowienie. To spokojny i kojący kolor, ale może również symbolizować zazdrość i brak doświadczenia. Kolor ten jest często spotykany w logo firm, które chcą przedstawiać się jako przyjazne dla środowiska.  ✤

Podziel się wiedzą!