Poznaj niezwykły olej rydzowy!

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Choć nazwa sugeruje, że jest pozyskiwany z grzyba, to w rzeczywistości zdecydowanie więcej ma wspólnego ze światem roślin. Olej rydzowy staje się modnym uzupełnieniem codziennej diety. Ale właściwie dlaczego?

Co to jest?

Coraz bardziej doceniane w codziennym odżywianiu są oleje roślinne. Nawet osoby na diecie, odchudzające się, wiedzą już, że nie mogą całkowicie wyeliminować  tłuszczu ze swojej diety. Olej z lnianki 70 lat temu był jednym z najpopularniejszych olejów w Polsce,  powoli wraca do łask. Inaczej nazywany jest olejem rydzowym, pozyskuje się go z lnicznika siewnego, zwanego także lnianką – rośliny z rodziny kapustowatych, pochodzącej z Bliskiego Wschodu. Znane każdemu z nas powiedzenie „lepszy rydz niż nic”, wcale nie dotyczy popularnego grzyba, a właśnie lnianki, zwanej m.in. „rydzem”, „rydzykiem” czy „ryżykiem”. Nazwa ta odnosi się do koloru ziaren, z których pozyskuje się olej, a które barwą przypominają właśnie rydza.

Skład

Olej zawiera witaminę A, E i witaminy z grupy B,  mikro i makroelementy oraz lecytyny. Dużą zaletą oleju rydzowego jest to, że składa się jedynie w 10%  z kwasów nasyconych, a 90% stanowią kwasy tłuszczowe nienasycone – omega-3 i omega-6; najwięcej jest kwasu alfa-linolenowego. Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowej pracy między innymi układu nerwowego, ale i nie tylko!


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Właściwości

Olej rydzowy obniża poziom trójglicerydów we krwi, dzięki czemu stanowi doskonałą profilaktykę przed nowotworami i chorobami serca. Ale to nie jedynego jego zalety.

  • Zapobiega problemom ze wzrokiem, chroni przed depresją, otyłością i cukrzycą, wykazuje działanie antymiażdżycowe.
  • Bardzo dobrze wpływa na mózg, pamięć i koncentrację.
  • Łagodzi owrzodzenia i oparzenia,  przyspiesza gojenie się ran, likwiduje objawy atopowego zapalenia skóry, dermatozy i wypryski.
  • Chroni wątrobę, trzustkę, jelita i nerki, niweluje objawy artretyzmu, reumatyzmu i alergii.
  • Pobudza wydzielanie żółci.
  • Normalizuje poziom lipidów, cukru i cholesterolu we krwi.
  • Opóźnia procesy starzenia tkanek, poprawia pamięć i koncentrację.
  • Pomaga wzmacniać odporność. Ma właściwości przeciwzapalne.

Olej należy przechowywać w temperaturze nie mniejszej niż 4 stopnie Celsjusza i nie wyższej niż 20 stopni Celsjusza. Nie należy na oleju ryżowym również smażyć, ponieważ traci on wtedy swoje prozdrowotne właściwości.

Dawkowanie:

Jedna łyżeczka oleju rydzowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które też przeciwdziałają problemom z nadwagą. Dawka lecznicza sugerowana przez producentów wynosi 5-10 g (1-2 łyżeczek) dwa razy dziennie, najlepiej na czczo. Warto wprowadzić olej rydzowy do swojej diety jako cenne źródło kwasów omega-3. ❖

Aneta Szarek

Podziel się wiedzą!