Poradnik zdrowych świąt

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Święta Bożego Narodzenia to czas na zadumę i rozkoszowanie się spokojem. Jednak istnieje też druga strona medalu i wiele osób wraca po świętach do codzienności bardziej zmęczona, niż przed nimi. Jak przetrwać okres świąteczny bez negatywnego wpływu na swoje zdrowie?

Zadbaj o ruch

To kuszące, aby przez większość czasu siedzieć na kanapie, z wyjątkiem godziny lub dwóch, które spędzasz przy stole z gośćmi. Wiele rodzin gromadzi się również przed telewizorem, aby oglądać sezonowe maratony filmowe. Oczywiście nie ma nic złego w oddawaniu się słodkiemu lenistwu przed ekranem, ale Twoje ogólne samopoczucie poprawi się, jeśli od czasu do czasu wstaniesz i poruszasz się. Wystarczy szybki spacer po parku, a nawet „pokręcenie” się po mieszkaniu. 

Uważaj na przejedzenie

Boże Narodzenie jest dla wielu z nas najbardziej żarłocznym dniem w roku. Kolacja jest ogromna, a do wyboru jest cały zestaw ciast, przekąsek i dań przez cały dzień. I następne dni również. Ze wszystkich kwestii, ograniczenie spożycia żywności jest chyba najtrudniejsze. Jeśli masz ochotę na drugą porcję obiadu, zmuś się, aby poczekać około 20 minut, by mózg przetworzył informację o zjedzonym posiłku. Następnie zastanów się, czy naprawdę masz ochotę na więcej uszek z barszczem, czy jednak jesteś już najedzony. Kiedy posiłek „dotrze do żołądka”, możesz zdać sobie sprawę, że tak naprawdę głód został zaspokojony i dodatkowe kalorie nie leżą w Twoim najlepszym interesie.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Zadbaj o swoje samopoczucie psychiczne

Istnieje wiele sposobów dbania o zdrowie psychiczne podczas Świąt. Oto najskuteczniejsze z nich:

  • jeśli przebywanie z rodziną stanowi dla Ciebie wyzwanie, zostań z nimi na 1 noc, a nie 2 lub 3. Ogranicz też liczbę odwiedzin do członków rodziny, których masz blisko swojego miejsca zamieszkania,
  • wiele osób wie, że prawdopodobnie przekroczy wydatki w okresie świątecznym, ale bardzo niewiele zakłada rozsądny budżet. Dlatego rozplanuj po prostu realne wydatki, to pozwoli Ci nastawić się na odpowiednio duże zakupy i je lepiej znieść,
  • nie żyjemy w filmie, tylko w prawdziwym świecie – bałaganiarskim, nieprzewidywalnym. Nie oczekuj Świąt idealnych, po prostu przygotuj się na różne, losowe „niespodzianki”,
  • dla wielu z nas okres świąteczny może przypominać o utraconych bliskich. Rozpoczynanie nowych tradycji może być użytecznym sposobem na przekształcenie tego smutku w pozytywne emocje – w nowy etap.

Wesprzyj swój organizm

Bożonarodzeniowy zamęt może negatywnie odbić się na Twoim zdrowiu. Jak temu zaradzić? Zadbaj o dostarczenie odpowiednich składników. Najlepiej sięgnij po:

  • witaminy z grupy B – kompleks witamin pomaga uwolnić energię z pożywienia i zmniejsza uczucie zmęczenia oraz znużenia. Dodatkową korzyścią jest to, że B1 (tiamina) pomaga wątrobie metabolizować alkohol, który w wielu domach na wigilii się pojawia,
  • enzymy trawienne – dobra formuła pomoże pobudzić trawienie, a także ograniczyć gazy i wzdęcia,
  • wsparcie pracy wątroby – ten organ nie ma łatwego życia w Święta. Właśnie dlatego zaopatrz się w aptece lub sklepie w preparaty zawierające witaminy C, A i E, koenzym Q10 czy kwas foliowy – potrafią zdziałać cuda,
  • pierwiastki niezbędne podczas Świąt – nie tylko witaminy wesprą organizm w Wigilię. Poszukaj w aptekach i specjalistycznych sklepach również produktów z pierwiastkami, takimi jak selen, mangan, miedź, magnez czy cynk. Odpowiedni poziom tych składników sprawi, że będziesz się lepiej czuł po obfitej kolacji, ponieważ wspomagają wątrobę i trawienie.

Święta Bożego Narodzenia mają być przede wszystkim przyjemnym okresem. Odpowiednie nastawienie i przygotowanie sprawią, że na pewno tak będzie! ❖

Podziel się wiedzą!