Smiling woman with shopping list buying fresh vegetables in a supermarket

Owocowo-warzywny atak na cukrzycę

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

 

Jaki jest związek pomiędzy cukrzycą a warzywami oraz owocami? Okazuje się, że całkiem bliski. Odpowiednia dieta potrafi ułatwić życie diabetyków oraz wspomóc farmakoterapię.

Cukrzyca to nie tylko zaburzenia metabolizmu węglowodanów, ale również problemy z przemianą materii wielu innych składników, np. tłuszczy i białek. Ponadto z powodu niedoboru insuliny powstają szkodliwe związki chemiczne – m.in. ciała ketonowe. Za co odpowiadają? Zakwaszają organizm i oddziałują negatywnie na ośrodkowy układ nerwowy. Podczas cukrzycy organizm jest dodatkowo podatny na odwodnienie spowodowane wzmożonym oddawaniem moczu, oraz na zaburzenia ukrwienia. Za te ostatnie odpowiadają zmiany w układzie naczyniowym. Leczenie cukrzycy jest chyba każdemu znane – niedobór insuliny uzupełnia się dożylnie. W lżejszych przypadkach wystarczą leki doustne, które pobudzają komórki beta wysp trzustkowych do wytwarzania insuliny, przez co nie trzeba dostarczać jej z zewnątrz. Jak w tym wszystkim może pomóc dieta?

Moc warzyw i owoców

Dieta warzywno-owocowa to rodzaj kontrolowanej głodówki, której celem jest wzmocnienie zdrowia, zwiększenie energii oraz poprawa wydolności organizmu. Sama w sobie ma jeszcze jedną, ciekawą właściwość – oczyszcza organizm, który podczas cukrzycy jest obciążony toksynami. Znane są nawet przypadki chorych, u których poziom zaawansowania choroby cofnął się. Dietę warto wprowadzić na minimum 2 tygodnie, choć w przypadku diabetyków proces regeneracji organizmu pojawia się zwykle w trzecim tygodniu kuracji. Grunt to zachować zdrowy rozsądek – w ciągu roku dietę warto stosować maksymalnie dwukrotnie. Ponadto nie wszystkie warzywa i owoce są odpowiednie dla cukrzyków.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Co jeść?

Podczas całej kuracji dietą warzywno-owocową warto ograniczyć owoce i warzywa, które mają dużą ilość cukrów prostych. Czyli jakie? Np. ziemniaki lub banany. Świetnym pomysłem na codzienne dania są za to sałaty, brokuły, rzodkiew, a także rośliny psiankowate (m.in. papryka, pomidor). Spośród owoców warto sięgać po jabłka, maliny, borówki, czereśnie oraz porzeczki. Najcenniejsze produkty są świeże, niepoddane obróbce cieplnej. Dzięki temu zachowują swoje właściwości do detoksykacji organizmu. Jednak uwaga – zbyt duże ilości nieugotowanych warzyw i owoców mogą osłabić trawienie, dlatego nie można przesadzać, odpowiedni bilans to klucz do sukcesu. Na potrzeby diety cukrzycowej warzywa i owoce zostały podzielone na kilka grup:

  • Pierwsza (2-5% węglowodanów): m.in. kalafior, cykoria, szpinak, szczypior, żurawina, cytryna
  • Druga (5-10% węglowodanów): m.in. burak, brukselka, kalarepa, marchewka, morela, pomarańcza
  • Trzecia (10-25% węglowodanów): m.in. groszek, ziemniaki, seler, banan, śliwka
  • Czwarta (do 95% węglowodanów): m.in. fasola, soja, kukurydza, soczewica

U cukrzyków bez ograniczeń mogą być spożywane warzywa i owoce z dwóch pierwszych grup, ale oczywiście mowa tu o produktach surowych – ugotowane należy kontrolować, ponieważ indeks glikemiczny marchewki, czy buraka po obróbce cieplnej znacznie wzrasta.

Jak to działa?

Warzywa i owoce są naturalnym źródłem błonnika, witamin, soli mineralnych oraz utrzymują poprawną gospodarkę kwasowo-zasadową. Po tygodniu stosowania diety napływ toksyn z zewnątrz zostaje zablokowany, a układ immunologiczny i pokarmowy zaczynają lepiej funkcjonować. Co ciekawe – błonnik rozpuszczalny w wodzie hamuje wchłanianie cholesterolu, dzięki czemu ryzyko miażdżycy podczas cukrzycy zostaje zminimalizowane. Wszystko dzięki dostarczaniu maksymalnej ilości naturalnych związków w minimalnych porcjach jedzenia. Kuracja jest najbezpieczniejsza pod okiem lekarzy i specjalistów – wybrane ośrodki oferują taką możliwość, dzięki czemu poprawę zdrowia można połączyć z odpoczynkiem i relaksem.✸

Podziel się wiedzą!