Olej lniany – złoto wśród olejów

Podziel się wiedzą!

Siemię lniane, czyli po prostu nasiona lnu, znano już w starożytności. Stosowane były przez Greków i Rzymian. Nawet praojciec medycyny, czyli Hipokrates, zalecał stosowanie oleju lnianego przy niektórych chorobach i stanach zapalnych. Natomiast Mahatma Gandhi opisywał siemię lniane jako sposób na zdrowie. Olej lniany tłoczony jest z nasion lnu. Po przeprowadzeniu wielu badań z użyciem oleju lnianego można śmiało potwierdzić iż nasi przodkowie mieli rację w jego zachwalaniu.

Najważniejszą jego zaletę stanowią tłuszcze, których jest aż 45%. Nie są to jednak tłuszcze, których powinniśmy się bać, ponieważ w ich skład wchodzą przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 oraz Omega-6. To właśnie dzięki tym kwasom jednonienasyconym w naszym organizmie dochodzi do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu LDL, przy jednoczesnym zwiększeniu wskaźnika „dobrego” cholesterolu HDL. 

Zaliczający się do nienasyconych kwasów tłuszczowych kwas alfa-linolenowy (ALA) jest podstawowym źródłem kwasu DHA, będącego bardzo ważnym składnikiem mózgu. Niski poziom DHA związany jest ze zmianami nastroju, utratą pamięci, problemami ze wzrokiem i występowaniem schorzeń neurologicznych. Dlatego właśnie spożywanie oleju lnianego pomaga w przypadku postępujących schorzeń mózgu. Jest również skutecznym środkiem przy pojawiających się zdrętwieniach i mrowieniach kończyn. Spowalnia procesy takich chorób jak choroba Alzheimera i Parkinsona.

Olej z lnu jest również bogaty w witaminę E, która odpowiada za działanie antyoksydacyjne, przeciwdziała bezpłodności oraz starzeniu się organizmu. Witamina ta jest bardzo częstym składnikiem wielu kremów nawilżających i przeciwzmarszczkowych. Dlatego często spotkamy się z określeniem jej jako witaminy młodości. 

Wszechstronne zastosowanie

  • Odchudzanie – olej lniany wspiera utrzymanie prawidłowych ruchów w układzie pokarmowym poprawiając trawienie. Dzięki takim właściwościom, nasz organizm pozbywa się zbędnych kilogramów, a przy okazji wydala z organizmu toksyny. Pamiętajmy, że utrzymanie układu pokarmowego w dobrej kondycji jest kluczowym elementem utraty wagi i prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Ta zaleta oleju została również wykorzystana w znanej diecie dr Budwiga i w połączeniu z innymi składnikami jest stosowana jako naturalne lekarstwo. Warto po olej z lnu sięgnąć również przy problemach w zaparciach. 
  • Na włosy – stosowanie go bezpośrednio na włosy sprawi, że włosy będą bardziej nawilżone i błyszczące, a przy tym będą szybciej rosły. Olejowanie włosów powinno stosować się co najmniej 2 razy w tygodniu, nakładając go na włosy na noc i związując w warkocz. Rano należy umyć włosy delikatnym szamponem.
  • Antycellulitowy – nasz sojusznik w walce z cellulitem, a to wszystko za sprawą tego, że wpływa na zwiększenie produkcji kolagenu w organizmie. Niestety z biegiem lat, produkcja kolagenu w naszym organizmie maleje, co odbija się na kondycji naszej skóry i jest dobrze widoczne w postaci cellulitu. Dlatego stosowanie oleju z lnu wewnętrznie oraz zewnętrznie wpłynie pozytywnie na naszą skórę i poprawi jej kondycję oraz witalność. Dodatkowo zostaną zminimalizowane zmiany skórne, ciemne plamy, obrzęki i zmarszczki.

Warto pamiętać 

  • Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego, stosunek spożywanych kwasów Omega-3 do Omega-6 powinien wynosić 1:1.
  • Z uwagi na szczególne właściwości oleju lnianego, nie należy go stosować do smażenia. 
  • Używany na zimno, stanowi idealny dodatek do sałatek, sosów, gotowanych jarzyn i innych potraw. 
  • Jest znakomitym rozwiązaniem dla osób odchudzających się i dbających o sylwetkę, ponieważ usprawnia procesy spalania tkanki tłuszczowej i zapobiega jej odkładaniu.❖

Autor: Aneta Szarek

Podziel się wiedzą!