Naturalne wsparcie odporności

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Nigdy nie jest za późno, by zadbać o odporność własnego organizmu – szczególnie, że nieuchronnie zbliża się jesień, a wraz z nią zwiększona podatność na infekcje. Tylko w jaki sposób wesprzeć naturalnie układ immunologiczny, by ograniczyć stosowanie sztucznych suplementów?

Lato jest idealnym okresem na to, by przygotować organizm na jesień i zimę – ciężkiego sezonu infekcyjnego, z którym będzie borykał się układ odpornościowy. Na szczęście istnieje wiele naturalnych sposobów, które pozwolą uniknąć częstego sięgania po chusteczki higieniczne oraz biegania po lekarzach. 

Naturalna witamina C

Poprawia krążenie, opóźnia procesy starzenia, działa antynowotworowo i oczywiście wzmacnia odporność. Ważne jest tutaj słowo „wzmacnia” – witamina C nie leczy chorób tylko pomaga zapobiegać, dlatego warto zadbać o jej odpowiednią ilość w organizmie jeszcze przed rozwinięciem infekcji. Jej wysokie stężenia można znaleźć w guawie, czerwonej papryce, pomarańczy, jarmużu oraz kiwi.

Olej z czarnuszki


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Olej czarnuszkowy należy do nielicznych produktów mających zastosowanie w terapii chorób autoimmunologicznych, np. cukrzycy, reumatyzmu, tocznia, łuszczycy, pokrzywki, pęcherzycy. Jest skuteczny również w leczeniu trądziku, trudno gojących się odleżyn, oparzeń i ran. Wcierany profilaktycznie zapobiega grzybicom, infekcjom bakteryjnym i niektórym pasożytom – skutecznie pomoże zadbać o układ odpornościowy.

Probiotyki

Wbrew pozorom to właśnie w błonach śluzowych jelit jest najwięcej komórek układu odpornościowego. W przewodzie pokarmowym znajduje się aż 70% limfocytów całego organizmu, które składają się na tzw. układ GALT (kępki Peyera, grudki chłonne oraz rozproszone komórki). Wyselekcjonowane i podane doustnie kultury bakterii lub drożdży oddziałują na układ GALT w przewodzie pokarmowym i bezpośrednio wpływają na podniesienie odporności. Skąd wziąć probiotyki? Choćby ze sklepu lub domowej spiżarni, bo żywe kultury bakterii znajdują się w jogurtach oraz kiszonkach.

Miód manuka

Z układem GALT ma też związek jeszcze jeden, niezwykle skuteczny i zarazem w pełni naturalny produkt – miód manuka. O wyjątkowych właściwościach krzewu manuka Maorysi wiedzieli już od dawna. Żuli młode pędy oraz pili napar z nasion, by leczyć biegunkę i czerwonkę. Z kolei herbaty z liści idealnie sprawdzały się w leczeniu gorączki oraz dolegliwości przewodu moczowego. Miód z krzewu porastającego Nową Zalandię ma silne właściwości antybakteryjne, co zainteresowało naukowców. Wykonali nawet szereg badań z udziałem bakterii Desulfobrio indonensis, Helicobacter pylori, Staphylococcus aureus oraz Escherichia coli. Wyniki były zdumiewające, ponieważ pszczeli produkt niezwykle skutecznie hamował rozrost kolonii drobnoustrojów wielu rodzajów. Co ciekawe – podczas innych badań wpływał również pozytywnie na florę bakteryjną jelit, dzięki czemu sprawdzał się podczas leczenia zaburzeń funkcjonowania układu pokarmowego i wsparcia układu immunologicznego. Miód manuka stymulował rozwój dobrych bakterii probiotycznych i hamował rozrost szkodliwych drobnoustrojów. Zauważono, że za niespotykane właściwości produktu odpowiada związek methylglyoxal (w skrócie MGO), który występuje naturalnie w miodach Manuka w znacznych ilościach, niespotykanych w żadnym innym produkcie spożywczym. By skutecznie wesprzeć odporność, warto wybierać miody manuka z jak najwyższym stężeniem MGO określonym na opakowaniu (np. 400+ i 550+). Zwykłe miody zawierają nawet 20-krotnie mniej tego związku.

Wcale nie trzeba sięgać po chemiczne suplementy, ponieważ skuteczne wsparcie odporności zapewnią naturalne produkty. Lato jest idealnym momentem, by przygotować organizm do nadchodzącej jesieni! ✴︎

Podziel się wiedzą!