Naturalne sposoby na dołek

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Często zderzamy się z uczuciem lęku i odrobiny melancholii. Chociaż tzw. SAD lub sezonowe zaburzenia afektywnego, rzadko są diagnozowane, to czasem można odnieść wrażenie, że dotykają w mniejszym lub większym stopniu każdego z nas.

Uczucie smutku, braku koncentracji, zmęczenia i pogorszenia nastroju o tej porze roku są powszechnymi symptomami SAD. Uważa się, że łagodne formy dotykają aż około 20% ludzi. Eksperci nie są pewni, co powoduje SAD, ale sądzą, że problem może być spowodowany brakiem światła słonecznego. Niedostatek słońca potrafi zaburzyć cykl snu i czuwania oraz inne rytmy okołodobowe, a nawet powodować problemy z neuroprzekaźnikiem w mózgu, tzw. serotoniną, która wpływa na nastrój. Na szczęście dokuczliwe skutki pochmurnych dni można zminimalizować na kilka sposobów. 

Zadbaj o dostęp do światła słonecznego

 Wyjdź na zewnątrz i idź na spacer lub przynajmniej usiądź przy oknie. Otwórz zasłony i spędzaj czas w najbardziej słonecznym pokoju w domu – to pobudzi wytwarzanie witaminy D. Niektórym może pomóc specjalne urządzenie do terapii światłem. Lekarz pomoże wybrać odpowiednie.

Spożywaj produkty z tryptofanem

Wiele osób cierpiących na sezonową depresję może odczuwać obniżony poziom serotoniny, neurotransmitera mózgu. Tryptofan jest aminokwasem, o którym wiadomo, że jest prekursorem serotoniny, więc spożywanie pokarmów, które go zawierają, może zwiększyć wytwarzanie serotoniny przez organizm, dzięki czemu poczujesz się lepiej. Pokarmy bogate w tryptofan to indyk, szpinak, banany, owoce morza, mleko i białka jaj.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Ogranicz alkohol i kawę

Alkohol jest depresantem, który może obniżyć Twój nastrój, a kofeina zwykle stymuluje niepokój. Te używki mogą sprawić, że poczujesz się lepiej na krótką metę, ale ostatecznie doprowadzają do zmian nastroju, które potrafią pogłębić depresję w skrajnych przypadkach.

Ruszaj się

Pobudzenie tętna to pewny sposób podniesienia poziomu serotoniny i endorfin – jest to szczególnie korzystne, jeśli ćwiczysz z samego rana. Najlepiej w pobliżu okna, na świeżym powietrzu lub jasnym pokoju. Możesz także zsynchronizować swój zegar ciała, budząc się i zasypiając o tej samej porze każdego dnia, nawet w weekendy lub dni wolne od pracy.

Sięgnij po olejki eteryczne

Olejki eteryczne mogą być potężnymi środkami poprawiającymi nastrój i są idealne do zwalczania zimowego dołka i ponownego naenergetyzowania, szczególnie w połączeniu z zabiegami. O tej porze roku najlepiej sprawdzą się olejki cytrusowe: słodka pomarańcza, mandarynka, cytryna, limonka, grejpfrut i bergamotka. Olejki eteryczne możesz dodać do wody podczas zmywania naczyń, do kąpieli, używać do odkażania rąk (cytrynowy) lub dodać do butelki z atomizerem i wykorzystać jako środek antyseptyczny podczas mycia różnych powierzchni lub aerozol odświeżający powietrze. ✤

Podziel się wiedzą!