Naturalne metody wsparcia odporności

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Podniesienie odporności w okresie jesienno-zimowym wcale nie musi być trudne! Poznaj kilka prostych rad i uchroń się przed czyhającą infekcją.

Lato się skończyło i nastał okres jesienno-zimowy. Co to oznacza dla organizmu? Przede wszystkim spadek odporności oraz zwiększoną zachorowalność. Przyczyna jest wbrew pozorom bardzo prosta. Na jesień i w zimie jesteśmy narażeni na wiele niekorzystnych czynników – głównie na duże wahania temperatury, wysoką wilgotność, oraz przemarznięcie i przegrzanie z powodu źle dobranego ubioru. Wszelkie infekcje są też reakcją łańcuchową, bo wystarczy, przebywać w jednym pomieszczeniu z osobą chorą, by szybko przejąć od niej patogeny drogą kropelkową. Ponadto dzień jest krótszy i nie każdy ma motywację do ćwiczeń aerobowych, które są przyjemnością na słońcu – to też osłabia organizm. Przy wsparciu odporności w naturalny sposób warto pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą łatwiej przejść okres jesienno-zimowy.

Naturalna witamina C

Zalety witaminy C są ogromne – poprawia krążenie, opóźnia procesy starzenia, działa antynowotworowo i oczywiście wzmacnia odporność. Ważne jest tutaj słowo „wzmacnia” – witamina C nie leczy chorób tylko pomaga zapobiegać, dlatego warto zadbać o jej odpowiednią ilość w organizmie jeszcze przed rozwinięciem infekcji. Najcenniejsze są naturalne źródła witaminy C, czyli warzywa i owoce. Gdzie jest jej najwięcej? Wbrew pozorom wcale nie w cytrynie! Poniższe propozycje pokrywają aż 100% dziennego zapotrzebowania:

  • guawa (125 mg / owoc)
  • czerwona papryka (95 mg / porcję)
  • pomarańcze (82 mg / owoc)
  • jarmuż (80 mg / porcję)
  • kiwi (64 mg / porcję)
  • zielona papryka (60 mg / porcję)

Suplementacja działa?

Twój farmaceuta pomoże Ci dobrać odpowiedni suplement witaminowy – na rynku jest ich cała masa. Warto zwrócić uwagę na te, które prócz witamin, zawierają również składniki mineralne. Chodzi tu głównie o magnez, wapń czy żelazo. Mogą one wzmacniać lub osłabiać działanie niektórych leków, dlatego trzeba mieć to na uwadze i samemu nie dokonywać wyboru stosowania konkretnego suplementu. Ponadto nie od dziś wiadomo, że największą moc ma natura. Dzień bez świeżych owoców i warzyw to gwarancja osłabienia organizmu, dlatego należy codziennie spożywać je w możliwie dużej ilości.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Wsparcie GALT

Wbrew pozorom to właśnie w błonach śluzowych jelit jest najwięcej komórek układu odpornościowego. W przewodzie pokarmowym znajduje się aż 70% limfocytów całego organizmu, które składają się na tzw. układ GALT (kępki Peyera, grudki chłonne oraz rozproszone komórki). Układ GALT produkuje przeciwciała IgA, które uniemożliwiają patogenom przenikanie przez śluzówkę jelita do krwi. Mało tego – jelita to również:

  • źródło przeciwzapalnych limfocytów T
  • podstawowy czynnik regulujący odporność całego organizmu
  • główna składowa odpowiedzi immunologicznej, gdy doszło już do infekcji. 

Właśnie dlatego tak ważne jest odpowiednie odżywianie i dieta bogata w warzywa oraz owoce. Działanie tego skomplikowanego systemu można łatwo upośledzić, co w okresie jesienno-zimowym jest gwarancją zachorowania.

Probiotyki

Wyselekcjonowane i podane doustnie kultury bakterii lub drożdży oddziałują na układ GALT w przewodzie pokarmowym i bezpośrednio wpływają na podniesienie odporności. Skąd wziąć probiotyki? Choćby ze sklepu, bo żywe kultury bakterii są w jogurtach. Warto jednak pamiętać, że świetnym, naturalnym źródłem dobroczynnych kolonii są przecież kiszonki. Od ogórków po kapustę – dobrze jest włączyć takie dodatki do codziennego odżywiania. Odporność na pewno na tym skorzysta!

Oczyszczenie wskazane

Kontrolowana głodówka dobrze zrobi organizmowi, np. poprzez oczyszczającą dietę warzywno-owocową. Specjalne ośrodki pomogą przeprowadzić ją w bezpieczny sposób pod okiem specjalistów. Dzięki temu w organizmie zwiększy się ilość witamin oraz stopień ich przyswajalności. W okresie infekcyjnym to prawdziwie zbawianie! W połączeniu z wcześniej wspomnianymi metodami okres jesienno-zimowy nie będzie już taki straszny. ✤

Podziel się wiedzą!