Najlepsze i najgorsze sposoby nawodnienia organizmu

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Wszyscy wiemy, że powinniśmy pić dużo wody. W praktyce może być to trudne do zrobienia, ponieważ woda smakuje tak… wodniście. Na szczęście można uzyskać wysokie nawodnienie organizmu z różnych napojów. Trzeba tylko uważać, bo nie wszystkie są odpowiednie i mogą odwodniać!

Niektóre płyny rzeczywiście stymulują ciało do usuwania wody i lepiej ich nie pić. Dodatkowo wiele smacznych napojów zawiera zbyt wiele niepotrzebnych składników, które lepiej całkiem ograniczyć, choćby cukier, węglowodany i mnóstwo kalorii. Pierwsze trzy napoje są najlepsze do szybkiego nawodnienia organizmu. Pozostałe są dobrym urozmaiceniem.

Woda

Zaskoczony? Zwykła woda jest najlepszym sposobem na nawodnienie i nie jest to żadna niespodzianka. Nie każdemu smakuje ze względu na brak smaku, ale istnieją specjalnie mierniki oraz aplikacje na smartfony, które dopingują w spożywaniu odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia.

Mleko

Ponieważ jest znacznie tłustsze niż woda, możesz pomyśleć, że przez mleko łatwiej można się odwodnić. Jednak tak nie jest. Poza wapniem i witaminą D, mleko zawiera białko, które utrzymuje odpowiednią kondycję organizmu w najgorętszych dniach. Sama woda tego nie potrafi!

Woda z dodatkiem pociętych owoców

Jeśli trudno Ci pić zwykłą wodę przez cały dzień, wrzuć do niej trochę owoców. To zdrowy sposób na dodanie smaku bez dodawania cukru. Najlepsze kombinacje? Wypróbuj limonkę i bazylię albo ogórek z miętą! To świetne mieszanki na gorące dni.

Sok owocowy

Zawiera około 85 procent wody, co czyni go bardzo nawodniającym ale upewnij się, że zawiera 100 procent soku owocowego. Witaminy w owocach naturalnych są również zdrowe. Należy jednak pamiętać o zawartości cukru, ponieważ soki mogą być o niego uzupełniane. Wtedy wpływają na utratę wody.

Arbuz


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

To nie jest napój ale… za każdym razem, gdy jesz arbuza, przyswajasz 92 procent cieczy, którą jesz! To lepsze niż sok owocowy!

Napoje izotoniczne

Reklamy zachwycają nawilżającą mocą napojów dla sportowców. Jak jest w rzeczywistości? Elektrolity, naukowe określenie soli w napojach sportowych, mogą zwiększyć skuteczność nawodnienia. Napoje sportowe również smakują bardziej aromatycznie niż woda, więc są one łatwiejsze do szybkiego wypicia dla tych, którzy za wodą nie przepadają. Jeśli nie jesteś aktywny fizycznie, unikaj cukru i węglowodanów w składzie takich napojów.

Herbata

Jest świetna, zwłaszcza jeśli jest to tylko napar z liści w gorącej wodzie. Nie ma znaczenia, czy jest ziołowy, czarny, zielony lub z rumianku. Gorąca lub zimna herbata jest prawie tak samo dobrze nawilżająca jak woda. Ponadto zawiera przeciwutleniacze. Z drugiej strony – w składzie ma moczopędną kofeinę, dlatego lepiej pić ją z umiarem.

Woda kokosowa

Ten modny napój zawiera 95 procent wody, jest lepszy niż sok owocowy. Przebija też napoje sportowe i może działać jak naturalny izotonik. Przed zakupem sprawdź, czy woda kokosowa nie jest dosładzana!

Mleka alternatywne

Sojowe, migdałowe, kokosowe – są badania, które potwierdzają ich wysoką skuteczność nawodniania organizmu, ale nie ma ich zbyt wiele. Mimo tego takie mleka są zalecane przez niektórych specjalistów np. odwodnionym dzieciom.

Po drugiej stronie barykady znajdują się napoje, które nawodniają najgorzej. Jakich unikać?

  • Napoje gazowane – większość zawiera cukier i kofeinę, które powodują usuwanie wody z organizmu
  • Piwo i wino – usuwają wodę z tkanek z powodu zawartości alkoholu
  • Gorące kakao – jest kaloryczne z powodu cukru i odwodniające
  • Kawa – działa moczopędnie
  • Słodzona herbata, lemoniada, napoje energetyczne, mleka smakowe i koktajle – odwadniają z powodu zawartości cukru ✴︎
Podziel się wiedzą!