Mało słońca, mało witaminy D!

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Dostrzegasz u siebie objawy choroby i nie wiesz czym mogą być spowodowane? Dowiedz się kilku ciekawostek o witaminie D – jej niedobór mógł rozregulować Twój organizm podczas małych ilości słońca!

W listopadzie próżno oczekiwać nadmiaru promieni słonecznych, co odbija się nie tylko na ogólnym samopoczuciu, ale i zdrowiu. Organizm sam wytwarza witaminę D dzięki słońcu (w około 90%!) ale w jesienno-zimowych miesiącach jest na tyle ponuro, że niezbędna okazuje się dodatkowa suplementacja. Jakie objawy powinny wzbudzić podejrzenie?

Wypadanie włosów

WItamina D potrafi pobudzić cebulki włosów z fazy uśpienia do fazy wzrostu, dzięki czemu minimalizuje problem łysienia oraz łysienia plackowatego.

Nietrzymanie moczu u kobiet

Witamina D wpływa na siłę mięśni dlatego jej niedobór może osłabić te obsługujące pęcherz, pochwę, macicę i odbyt.

PMS

Udało się również dostrzec ciekawy związek pomiędzy wyższym poziomem witaminy D a PMS – kobiety pomiędzy 27 a 44 rokiem życia miały niższe ryzyko wystąpienia objawów. W terapii dalej główną rolę odgrywają niesteroidowe leki przeciwzapalne, ale naukowcy twierdzą, że witamina D jest obiecującym uzupełnieniem.

Infekcje

Witamina D wspomaga produkcję naturalnych antybiotyków przez organizm. Udowodniono, że jej niedobór może zwiększać ryzyko infekcji układu moczowego, szczególnie u dziewczynek.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Krzywica

To jeden z popularniejszych skutków długotrwałego niedoboru. Największym ryzykiem krzywicy są obarczone dzieci w wieku od 3 do 36 miesięcy, dlatego zaleca się dzienne spożycie witaminy na poziomie 400 unitów. Z kolei dorosłym grozi osteoporoza – po 50 roku życia warto suplementować się dawkami na poziomie 800-1000 unitów.

Zaburzenia erekcji

Mężczyźni z niedoborem witaminy D są o 32% bardziej narażeni na zaburzenia erekcji. Wszystko przez utrudniony transport krwi do narządów płciowych.

Nowotwory

Rak piersi, prostaty, trzustki, a nawet jelita grubego – przed tym wszystkim chroni wysoki poziom witaminy D. Ryzyko zachorowania na nowotwór spada od 12 do nawet 35%.

Otyłość

Zbyt wysoka waga zaburza zdolność organizmu do wykorzystania witaminy D – zarówno tej pochodzącej ze światła słonecznego, jak i z pokarmu. Przez to osoby otyłe wyraźnie częściej cierpią na jej niedobór.

Toczeń

To przewlekła choroba podczas której układ immunologiczny atakuje własne narządy lub tkanki. Odpowiedni poziom witaminy D potrafi złagodzić przebieg choroby, choć łatwo o niedobór. 

Oczywiście to nie jedyne mocne strony tej witaminy. Zaobserwowano również zmniejszenie ryzyka zachorowania na schizofrenię, demencję, chorobę Alzheimera oraz wiele innych przypadłości. Witamina D wspomaga leczenie egzemy, astmy oraz chroni zęby. Bez wątpienia warto zadbać o jej odpowiedni poziom, by uniknąć wielu problemów ze zdrowiem.  Można ją dostarczać razem z pokarmem. Do produktów bogatych w witaminę D zaliczają się przede wszystkim:

  • olej z wątroby dorsza
  • ryby: łosoś, makrela, sardynki, tuńczyk
  • mleko krowie, jogurt, ser szwajcarski
  • sok pomarańczowy
  • mleko sojowe
  • żółtka z kurzych jaj
  • wątroba wołowa

Odpowiednio dobrana suplementacja gwarantuje jednak wyższe i lepiej dobrane dawki witaminy D, choć pewne jest jedno – póki słońca nie ma, warto zadbać o dostarczanie tego cennego składnika z zewnątrz. ✿

Podziel się wiedzą!