Mało słońca, mało witaminy D!

Podziel się wiedzą!

Dostrzegasz u siebie objawy choroby i nie wiesz czym mogą być spowodowane? Dowiedz się kilku ciekawostek o witaminie D – jej niedobór mógł rozregulować Twój organizm podczas małych ilości słońca!

W listopadzie próżno oczekiwać nadmiaru promieni słonecznych, co odbija się nie tylko na ogólnym samopoczuciu, ale i zdrowiu. Organizm sam wytwarza witaminę D dzięki słońcu (w około 90%!) ale w jesienno-zimowych miesiącach jest na tyle ponuro, że niezbędna okazuje się dodatkowa suplementacja. Jakie objawy powinny wzbudzić podejrzenie?

Wypadanie włosów

WItamina D potrafi pobudzić cebulki włosów z fazy uśpienia do fazy wzrostu, dzięki czemu minimalizuje problem łysienia oraz łysienia plackowatego.

Nietrzymanie moczu u kobiet

Witamina D wpływa na siłę mięśni dlatego jej niedobór może osłabić te obsługujące pęcherz, pochwę, macicę i odbyt.

PMS

Udało się również dostrzec ciekawy związek pomiędzy wyższym poziomem witaminy D a PMS – kobiety pomiędzy 27 a 44 rokiem życia miały niższe ryzyko wystąpienia objawów. W terapii dalej główną rolę odgrywają niesteroidowe leki przeciwzapalne, ale naukowcy twierdzą, że witamina D jest obiecującym uzupełnieniem.

Infekcje

Witamina D wspomaga produkcję naturalnych antybiotyków przez organizm. Udowodniono, że jej niedobór może zwiększać ryzyko infekcji układu moczowego, szczególnie u dziewczynek.

Krzywica

To jeden z popularniejszych skutków długotrwałego niedoboru. Największym ryzykiem krzywicy są obarczone dzieci w wieku od 3 do 36 miesięcy, dlatego zaleca się dzienne spożycie witaminy na poziomie 400 unitów. Z kolei dorosłym grozi osteoporoza – po 50 roku życia warto suplementować się dawkami na poziomie 800-1000 unitów.

Zaburzenia erekcji

Mężczyźni z niedoborem witaminy D są o 32% bardziej narażeni na zaburzenia erekcji. Wszystko przez utrudniony transport krwi do narządów płciowych.

Nowotwory

Rak piersi, prostaty, trzustki, a nawet jelita grubego – przed tym wszystkim chroni wysoki poziom witaminy D. Ryzyko zachorowania na nowotwór spada od 12 do nawet 35%.

Otyłość

Zbyt wysoka waga zaburza zdolność organizmu do wykorzystania witaminy D – zarówno tej pochodzącej ze światła słonecznego, jak i z pokarmu. Przez to osoby otyłe wyraźnie częściej cierpią na jej niedobór.

Toczeń

To przewlekła choroba podczas której układ immunologiczny atakuje własne narządy lub tkanki. Odpowiedni poziom witaminy D potrafi złagodzić przebieg choroby, choć łatwo o niedobór. 

Oczywiście to nie jedyne mocne strony tej witaminy. Zaobserwowano również zmniejszenie ryzyka zachorowania na schizofrenię, demencję, chorobę Alzheimera oraz wiele innych przypadłości. Witamina D wspomaga leczenie egzemy, astmy oraz chroni zęby. Bez wątpienia warto zadbać o jej odpowiedni poziom, by uniknąć wielu problemów ze zdrowiem.  Można ją dostarczać razem z pokarmem. Do produktów bogatych w witaminę D zaliczają się przede wszystkim:

  • olej z wątroby dorsza
  • ryby: łosoś, makrela, sardynki, tuńczyk
  • mleko krowie, jogurt, ser szwajcarski
  • sok pomarańczowy
  • mleko sojowe
  • żółtka z kurzych jaj
  • wątroba wołowa

Odpowiednio dobrana suplementacja gwarantuje jednak wyższe i lepiej dobrane dawki witaminy D, choć pewne jest jedno – póki słońca nie ma, warto zadbać o dostarczanie tego cennego składnika z zewnątrz. ✿

Podziel się wiedzą!