Leczenie ciepłem i zimnem

Podziel się wiedzą!

Trudno przejść przez życie bez wysiłku, a co za tym idzie – bez wielu rodzajów bólu. Kiedy warto użyć ciepła, a kiedy zimna, by szybciej pozbyć się dolegliwości?

Niska temperatura z reguły lepiej sprawdza się w przypadku urazów sportowych. Z kolei wysoka utrwala stan zapalny i w niektórych przypadkach może być wręcz szkodliwa. Na początek warto przyjrzeć się rodzajom okładów, które można wykonać samemu w domu. Jednorazowo nalży je stosować przez 20 minut w przypadku konkretnego problemu.

Okłady z lodu

W tej roli świetnie sprawdza się zamrożony groszek lub kukurydza. Na rynku dostępne są również specjalne opakowania z żelem, które można schłodzić w zamrażarce. 

Lodowy masaż

Wystarczy wlać wodę do kubka i całość zamrozić, a później masować obolałe miejsce.

Chłodzące maski

Kupisz je w swojej aptece – mają w środku specjalny żel. W roli chłodzącej maski odnajdzie się też ręcznik namoczony w zimnej wodzie.

WIlgotne ciepło

To nic innego jak gorąca kąpiel w wannie lub pod prysznicem. Najlepsze jest jacuzzi, które dodatkowo wymasuje obolałe miejsca.

Okłady cieplne

Specjalne okłady dostaniesz w swojej aptece. Wystarczy owinąć nimi newralgiczne miejsca. Szczególną ostrożność zachowaj podczas stosowania termoforów lub zabiegów parafinowych. Zbyt wysoka temperatura zakończy się przegrzaniem i trzeba będzie walczyć z bolesnymi oparzeniami.

Skoro znane są już rodzaje okładów, to czas bliżej przyjrzeć się źródłom bólu oraz domowym sposobom leczenia za pomocą wysokiej oraz niskiej temperatury.

Problem: Artretyzm

Przyczyna: Ból powstaje w skutek zużytych chrząstek w stawach.

Leczenie: Najlepiej sprawdza się metoda wilgotnego ciepła połączona z relaksującym masażem.

Problem: Ból głowy

Przyczyna: Przyczyn może być wiele, najczęstsze to podłoże nerwowe, nieprawidłowe ciśnienie krwi oraz napięcie mięśniowe w okolicach szyi.

Leczenie: Okłady lodu załagodzą pulsujący ból głowy, z kolei wilgotne ciepło pomoże pozbyć się bolesnych skurczów szyi

Problem: Nadwyrężenia

Przyczyna: To nic innego jak naciągnięte mięśnie – najczęściej w okolicach pleców, łydek, ud, czy ramion.

Leczenie: Na początek lepiej zastosować okłady z lodu – złagodzą stan zapalny oraz znieczulą ból. Po ustąpieniu stanu zapalnego dla odmiany należy zastosować okłady cieplne, które pomogą załagodzić sztywność mięśni oraz powrócić do formy.

Problem: Skręcenia

Przyczyna: Skręcenia to bolesne nadwyrężenia stawów, zwykle w okolicach kostek lub kolan.

Leczenie: Należy postępować tak samo, jak w przypadku nadwyrężeń, czyli zacząć od niskiej temperatury i zakończyć na wysokiej, by rozluźnić stawy.

Problem: Urazy ścięgien

Przyczyna: Ostre urazy mogą pojawiać się po wysiłku fizycznym (np. w okolicach ramion, kolan czy nadgarstków). Z kolei przewlekłe problemy zazwyczaj są powiązane z chorobami stawów.

Leczenie: Urazy ścięgien powstałe po wysiłku fizycznym należy leczyć okładami z lodu – to pozwoli zmniejszyć ból oraz ograniczyć stan zapalny. Przewlekłe problemy wymagają konsultacji ze specjalistą i leczenia wysoką temperaturą, która rozluźni ścięgna i je odciąży. ✤

Podziel się wiedzą!