Keto czy śródziemnomorska? Dobierz najlepszą dietę dla siebie!

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Ketogeniczna (w skrócie keto) dieta ostatnio wzbudza zainteresowanie , głównie dzięki niezliczonym wpływom mediów. Warto rozważyć wady i zalety tego trendu w porównaniu do diety śródziemnomorskiej, w odniesieniu do utraty wagi, jak również ogólnego stanu zdrowia.

Dieta ketogeniczna

O wysokiej zawartości tłuszczu i niskiej zawartości węglowodanów oraz umiarkowanej zawartości białka ma zazwyczaj poniższy rozkład makroskładników:

  • 75% kalorii z tłuszczu,
  • 15% -20% kalorii z białka
  • 5% -10% kalorii z węglowodanów.

Zakłada się, że poprzez ograniczenie spożycia węglowodanów do minimalnych poziomów, Twój metabolizm przejdzie w ketozę, w wyniku której spalany będzie tłuszcz w ciele zamiast węglowodanów. Aby przejść do ketozy, posiłki i przekąski koncentrują się na tłuszczach, takich jak oleje, awokado, masło i bekon – a węglowodany są ograniczone do minimalnej porcji równej mniej więcej dwóm jabłkom dziennie. W diecie keto możesz włączyć umiarkowaną ilość białka pod postacią wołowiny, wieprzowiny, drobiu, owoców morza i jaj. Tłuszcz w tego typu diecie jest praktycznie nieograniczony, dlatego możesz cieszyć się bogatym wyborem różnych produktów, takich jak masło, bekon, żeberka, tłuste hamburgery i tłuste ryby.

Dieta śródziemnomorska

To przeciwieństwo diety keto, wymaga około 50% -60% dziennej dawki kalorii pochodzących z węglowodanów, 25% -35% kalorii z tłuszczu (przy nasyconych tłuszczach utrzymywanych na minimalnym poziomie), a pozostała część z białka. Aby przestrzegać planu żywieniowego w stylu śródziemnomorskim, trzymać się kilku zasad:

  • owoce i warzywa: staraj się jeść co najmniej pięć porcji warzyw i dwie porcje owoców każdego dnia,
  • ziarna: korzystaj z co najmniej trzech porcji dziennie
  • fasola: wykonuj posiłki,
  • bezmięsne z fasolą i roślinami strączkowymi kilka razy w tygodniu,
  • orzechy: ciesz się garścią jako przekąską lub jako częścią posiłku każdego dnia,
  • oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia: używaj jako głównego tłuszczu zamiast masła lub pasty,
  • czerwone mięso i produkty mleczne: jedz z umiarem,
  • wino czerwone: wypij kieliszek podczas kolacji (opcjonalnie).


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Dieta śródziemnomorska jest wspierana przez prawie 6000 recenzowanych badań, które dokumentują rolę w zmniejszaniu ryzyka chorób serca, cukrzycy typu 2, raka, demencji i innych. Niedawny raport wykazał, że wśród 41 różnych diet, śródziemnomorska zdobyła pierwsze miejsce jako ta najzdrowsza i została uznana za najłatwiejszą dietę do naśladowania. W tym samym raporcie dieta keto otrzymała 38 miejsce.

Badania pokazują, że osoby, które przestrzegają tradycyjnego życia w stylu śródziemnomorskim, będą żyły dłużej i zdrowiej. Styl jedzenia, który jest najczęściej kojarzony z Hiszpanią, Włochami i Grecją – jest uważany za tak zdrowy, że często jest polecany przez specjalistów od żywienia i naukowców.

Dieta keto była dietą terapeutyczną opracowaną w 1930 roku jako dodatkowy sposób, aby pomóc w opanowaniu napadów padaczkowych u dzieci. W ciągu ostatnich kilku lat keto stało się popularnym sposobem na szybką utratę wagi i stało się najmodniejszym sposobem na dietę wśród wielu gwiazd Hollywood. Problem polega na tym, że długoterminowe przestrzeganie tak niskowęglowodanowego stylu życia jest prawie niemożliwe, a większość keto-wielbicieli może trzymać się go jedynie poprzez zaplanowane dni „z dietą” lub „bez diety” każdego tygodnia. Ponieważ dieta ketonowa ogranicza chleb, zboża, owoce i warzywa bogate w skrobię, łatwo o niedobory żywieniowe. A ponieważ jest bogata w tłuszcze nasycone, może zwiększać ryzyko chorób serca.

Dieta śródziemnomorska to zrównoważony, oparty na roślinach plan żywieniowy, w którym posiłki są przygotowywane z lokalnych, sezonowych produktów do wyboru. Jest łatwa w przygotowaniu. Z kolei dieta keto wymaga dużej ilości pokarmów pochodzenia zwierzęcego i przetworzonych tłuszczów, takich jak oleje i masło orzechowe, aby zaspokoić codzienne zapotrzebowanie na kalorie. Poza tym czy jesteś w stanie żyć do końca życia bez ziemniaków, chleba, makaronu, bułek czy ryżu?

Dieta keto może przynieść lepsze efekty, jeśli chodzi o odchudzanie. Jednak jeśli szukasz zdrowego sposobu na optymalizację masy ciała, ciesz się smakiem i elastycznością diety śródziemnomorskiej. ❄︎

Podziel się wiedzą!