Jak żyć po zawale serca?

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Atak serca jest zagrażającym życiu stanem medycznym, w którym nagle zatrzymuje się płynąca do serca krew. Uszkodzenie otaczających tkanek następuje natychmiast. Przeżycie ataku serca ostatecznie zależy od ciężkości choroby oraz od tego jak szybko została udzielona pomoc. Czy życie po zawale się zmienia?

Po przebyciu zawału serca należy wprowadzić pewne nawyki do codzienności, aby zapobiec ewentualnym przyszłym atakom. Myśl o kolejnym zawale może być przerażająca, ale mając wiedzę jak uniknąć tego stanu, jesteśmy w stanie zmniejszyć szanse nawet do minimum, aby zabezpieczyć serce. Podpowiadamy jak przemodelować swój styl życia, żeby uniknąć niebezpieczeństwa.

Po pierwsze – zdrowo jedz
Specjaliści informują, że spożywanie niskokalorycznych potraw o niskiej zawartości tłuszczy pozwala uniknąć zawału serca (pomijając skłonności dziedziczne). Często zdarza się tak, że dopóki nic się nie wydarzy, to nie zastanawiamy się nad zmianą jadłospisu. Po zawale serca wręcz zalecana jest zmiana sposobu żywienia. Należy unikać tłuszczów trans i kwasów tłuszczowych nasyconych, które występują m.in. w tłustych mięsach, baleronie, tłustych szynkach, pasztetach, parówkach. Dlaczego? Otóż, potrawy takie powodują zatykanie tętnic, przez co krew nie może spokojnie płynąć do serca powodując tzw. zawał. Warto również wprowadzić do swoich potraw warzywa i owoce, a tłuste mięso zamienić na chude, jak np. indyk czy kurczak przygotowany na parze. Nie zapominaj o rybach, które możesz połączyć z ryżem brązowym. Ponadto:

• kawę możesz zamienić na zieloną herbatę

• staraj się jeść codziennie garść orzechów

• przed śniadaniem pij łyżkę oliwy z oliwek – skutecznie obniży cholesterol


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

• zrezygnuj z soli kuchennej, a w zamian do przyprawienia potraw wykorzystaj zioła, sok z cytryny, paprykę czy czosnek 

Po drugie – ćwiczenia
Regularne ćwiczenia z pewnością pozytywnie wpłyną na Twoje zdrowie, a co za tym idzie – również na najważniejszy mięsień, czyli serce. Każda forma ćwiczeń, która pobudzi przepływ krwi, jest bez wątpienia korzystna. Pamiętaj jednak, że osiągnięcie sprawności fizycznej sprzed zawału może zająć nawet 3 miesiące, dlatego nie zniechęcaj się i daj sobie czas. Zalecane ćwiczenia: 

• pływanie

• jogging, bieganie

• spacery 

• jazda na rowerze

Ćwiczenia pomagają zwiększyć ilość tlenu w organizmie, a także pobudzają serce do pompowania jej przez układ krwionośny do całego organizmu. Dodatkowym atutem są ćwiczenia aerobowe (tlenowe), które pomagają zmniejszyć nadciśnienie tętnicze, stres i cholesterol.
Najważniejsze, żeby się nie przemęczać i wykonywać ćwiczenia małymi kroczkami. Przecież w tym wszystkim chodzi o to, żeby wrócić do zdrowia i poprzedniej formy, a nie pogorszyć swój stan.

Po trzecie – rzuć nałogi
Być może już niejednokrotnie próbowałeś odstawić papierosy na bok. Teraz rzucenie tego nałogu jest wręcz koniecznością, o ile chcesz cieszyć się zdrowiem przez długie lata. Palenie jest jednym z głównych czynników powodujących zawał serca. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że zwiększa ciśnienie krwi oraz prowadzi do ryzyka zakrzepów krwi. Sercu jest ciężej pompować krew, a jakby tego było mało – jest ona znacznie uboższa w tlen. Bycie zarówno aktywnym jak i biernym palaczem nie służy zdrowiu, dlatego staraj się unikać nawet dymu tytoniowego. ✿

Podziel się wiedzą!