Jak zażywać witaminy, by były skuteczne?

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Każdy ma w szafce swoje ulubione witaminy i suplementy, które zażywa systematycznie lub gdy mu się przypomni. Wbrew opiniom organizm naprawdę ich potrzebuje, dlatego warto zadbać o systematyczność. Trzeba tylko wiedzieć jak je odpowiednio zażywać, by faktycznie były skuteczne.

Przyjmuj witaminy z jedzeniem

Jedne związki rozpuszczają się w tłuszczach, a inne w wodzie. Witaminy A, D, E, K nie poddadzą się wodzie, dlatego należy zażywać je w momencie spożywania produktów bogatych właśnie w tłuszcz – dzięki temu wchłanialność tych witamin znacznie się poprawi. 

Uważnie łącz produkty


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Błonnik pokarmowy skutecznie ogranicza wchłanialność niektórych związków w jelitach, dlatego suplementu lepiej nie łączyć z przygryzaniem pełnoziarnistego pieczywa czy fasoli – składniki mineralne wchłoną się w znikomym stopniu, a suplement będzie nieskuteczny. Jednak niektóre produkty działają odwrotnie. Ciekawym przykładem jest żelazo, które łatwiej przyswaja się w towarzystwie witaminy C. Dlatego odpowiedni suplement warto popić choćby szklanką soku pomarańczowego. O odpowiedni poziom żelaza trzeba zadbać – w końcu jest składnikiem hemoglobiny w czerwonych krwinkach, przez co odgrywa rolę w transporcie tlenu po całym organizmie. Nie tylko redukuje zmęczenie, ale również pomaga walczyć z wolnymi rodnikami oraz infekcjami.

Kontroluj dawki

Z reguły przedawkowanie witamin jest dość trudne, ponieważ ich nadmiar jest szybko wypłukiwany z organizmu. Jednak wyjątkiem jest witamina A, która ma zdolność kumulowania się w organizmie. Przedawkowanie objawia się bólami głowy, nudnościami i problemami skórnymi. Właśnie dlatego unikaj łączenia kilku suplementów, które ją zawierają. Z drugiej strony wielki kryzys dotyczy witaminy D, która bardzo często łączy się z niedoborem. W jej przypadku szczególnie należy położyć nacisk na suplementację – możemy pozyskać ją ze słońca, a w zimie nie ma go zbyt dużo.

Sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka

Zapotrzebowanie na odpowiednie suplementy można przewidzieć. Kobiety i dziewczęta powinny zażywać dodatkowe dawki żelaza i jodu, oprócz tych w diecie (zwykle są zbyt małe). Dzieci potrzebują cynku i olejów rybnych. Nastolatki nie obejdą się bez dodatkowych porcji minerałów, ponieważ w pokarmie jest ich zbyt mało. Seniorzy powinni sięgnąć po witaminy z grupy B, wapń, magnez i witaminę D. Z kolei wegetarianom zwykle brakuje witamin z grupy B, D, jodu i selenu. ❅

Podziel się wiedzą!