Fakty o zażywaniu kolagenu

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Kolagen to jedno z najpowszechniejszych białek w organizmie. Jest głównym składnikiem tkanek łącznych, ale pełni również wiele ważnych funkcji w organizmie. Okazuje się, że istnieje spora liczba dowodów na słuszność przyjmowania kolagenu z zewnątrz. W takim razie jak i dlaczego warto go spożywać?

Kolagen występuje w tkankach łącznych, a te budują ścięgna, więzadła, skórę czy mięśnie. Krótko mówiąc – bez kolagenu nie można się obejść. W ostatnich latach popularność zyskały preparaty kolagenowe, które pomagają uzupełnić jego niedobór. Niektóre są hydrolizowane, co ułatwia przyswajalność białka. Kolagen warto dostarczać z zewnątrz, bo wraz z wiekiem jego zawartość w organizmie wyraźnie spada. Łatwy w zażyciu produkt jest standaryzowany i zastępuje spożywanie bulionu kostnego czy skór (np. z drobiu), których szczególnie wegetarianie nie przełkną, a stanowią cenne źródło tego białka. Co ciekawe – korzyści przyjmowania kolagenu są poparte naukowo.

Poprawia stan skóry

Przyjmowanie preparatów zawierających kolagen może być pomocne w spowalnianiu starzenia się skóry. Potrzebne są jednak bardziej szczegółowe badania, które dokładniej zweryfikują wpływ mechanizmu zażywania kolagenu na skórę.

Łagodzi ból stawów

Wykazano, że przyjmowanie produktów kolagenu zmniejsza stan zapalny i stymuluje syntezę kolagenu w organizmie. Może to pomóc w łagodzeniu bólu u osób z zaburzeniami stawów.

Zapobiega utracie masy kostnej


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Spożywanie produktów kolagenu może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób kości, takich jak osteoporoza. Kolagen potencjalnie zwiększa gęstość kości i obniża poziom białek we krwi, które stymulują rozpad tkanki kostnej.

Wpływa na masę mięśniową

Badania wykazały, że spożywanie preparatów kolagenu zwiększa wzrost i siłę mięśni u osób z ubytkiem masy mięśniowej związanym z wiekiem, tzw. sarkopenią.

Wspomaga serce i układ krążenia

Przyjmowanie preparatów kolagenu może pomóc ograniczyć czynniki ryzyka związane z chorobami serca, takimi jak miażdżyca. Kolagen dba o strukturę tętnic i naczyń krwionośnych. Bez wystarczającej ilości kolagenu tętnice mogą stać się słabe i delikatne.

Jakby tego było mało, cały czas trwają badania nad innymi korzyściami zdrowotnymi:

  • Włosy i paznokcie – przyjmowanie kolagenu może poprawić wytrzymałość paznokci, zapobiegając ich łamliwości i stymulując wzrost
  • Zdrowie jelit – chociaż nie ma naukowych dowodów na poparcie tego twierdzenia, niektórzy lekarze promują stosowanie preparatów kolagenu w leczeniu zespołu nieszczelnego jelita 
  • Zdrowie mózgu – niektórzy twierdzą, że kolagen poprawia nastrój i zmniejszają się objawy lękowe.
  • Odchudzanie – istnieją opinie, że przyjmowanie produktów kolagenowych może sprzyjać odchudzaniu i szybszemu metabolizmowi.

Badacze ciągle odkrywają nowe właściwości kolagenu, ale pewne jest jedno – nie można bez niego żyć. Dlatego warto zadbać o jego odpowiedni poziom w organizmie i cieszyć się zarówno zdrowiem, jak i młodym wyglądem.❖

Podziel się wiedzą!