zdrowie_świat farmacji_witamina b12
zdrowie_świat farmacji_witamina b12

Fakty o witaminie B12

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Witamina B12 to prawdziwa potęga! Wpływa na DNA, naczynia krwionośne, a także wspiera pracę mózgu oraz układu odpornościowego. Niektóre fakty na jej temat są szczególnie ważne dla zdrowia.

Statystyki mówią, że około 15% ludzi nie dostarcza odpowiedniej ilości witaminy B12 swojemu organizmowi. Głównie przez to, że ten cenny związek występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego, co jest złą wiadomością szczególnie dla wegetarian. W grupie ryzyka znajdują się dodatkowo osoby powyżej 50. roku życia. Pierwsze objawy niedoboru są dość charakterystyczne, ale postępują stopniowo i trudno jest rozpoznać – zmęczenie, kołatanie serca, kiepska kondycja psychiczna, osłabienie. Podczas suplementacji szczególnie warta uwagi jest metylokobalamina – aktywna forma witaminy B12. Ma wiele mocnych stron. Suplementy występują również pod postacią cyjanokobalaminy, ale niestety wątroba niektórych osób nie potrafi jej konwertować do metylokobalaminy, dlatego wygodniej jest dostarczyć ją organizmowi od razu w tej formie. Odpowiednia ilość tego związku jest istotna, ponieważ wpływa on na poprawne funkcjonowanie neuronów, a tym samym – przyspiesza wzrost komórek nerwowych oraz pomaga utrzymać odpowiednio niski poziom homocysteiny. Duże ilości tej ostatniej przyczyniają się do powstania zmian miażdżycowych, zawału serca, udaru mózgu czy zakrzepicy. Jakie jeszcze sekrety skrywa witamina B12?

Zgaga może powodować niedobór

Niektóre leki na zgagę hamują wydzielanie soków żołądkowych. Jeśli często je zażywasz, to możesz mieć niedobór witaminy B12 – kwas żołądkowy jest konieczny do jej absorpcji.

Niedobór można pomylić z demencją

Niski poziom witaminy B12 i demencja mają bardzo podobne objawy, przez co można pomylić te dwa problemy, szczególnie u osób starszych. Najczęściej pokrywa się kiepska kondycja pamięci oraz trudności z logicznym myśleniem.

Najlepiej jeść ryby i mięso

Jedne z najwyższych ilości witaminy B12 można zaobserwować w wątrobie wołowej oraz małżach – dlatego warto je jeść. Równie dobrym źródłem jest mięso z kurczaka oraz indyka, łosoś i pstrąg.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Ryzykowna otyłość

Problem z wchłanianiem witaminy B12 może pojawić się u osób otyłych oraz po zabiegach chirurgicznych na żołądku. Wtedy dodatkowa suplementacja może okazać się konieczna.

Niedobór zaburza cytologię

To ciekawe, ale niski poziom witaminy B12 może utrudnić wykrycie raka szyjki macicy. Pod wpływem niedoboru komórki zmieniają nieco wygląd i podczas badania dość łatwo pomylić je z nowotworem. 

Przedawkowanie jest trudne

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach gromadzą się w organizmie, ale B12 jest rozpuszczalna w wodzie i zostaje szybko wydalana z moczem. Absorbowana jest tylko niewielka ilość, przez co nadmiar rzadko zagraża. 

Trwałe uszkodzenia

Zbyt niską ilość witaminy B12 można uzupełnić, ale szkody wyrządzone przez długotrwały niedobór niestety są trwałe. Zazwyczaj zaliczają się do nich problemy z pamięcią i koncentracją, dezorientacja, bezsenność, czy zaburzenia erekcji i pracy pęcherza.

Warto prowadzić dietę bogatą w witaminę B12, ale mimo wszystko forma syntetyczna często wchłania się znacznie lepiej od naturalnej. Właśnie dlatego dobrze jest pomyśleć o suplementacji – szczególnie metylokobalaminą. Jest aktywna już w momencie zażycia i organizm nie musi jej konwertować. Dzięki dbałości o odpowiedni poziom witaminy B12 kondycja psychiczna będzie znacznie lepsza, a ryzyko zachorowania na wiele chorób wyraźnie mniejsze. ✤

Podziel się wiedzą!