Fakty na temat jodu!

Podziel się wiedzą!

Jod jest nieodłącznym elementem hormonów tarczycy. Odpowiada m.in. za metabolizm organizmu oraz rozwój narządów. Poznaj fakty na jego temat, by zapobiegać niedoborom i cieszyć się lepszym zdrowiem!

To zaskakujące, ale na niedobór jodu cierpi aż 72% ludzi na świecie. W ostatnich 30 latach problem wzrósł o 50% – to daje do myślenia. Oprócz kontrolowania metabolizmu, jod optymalizuje poziom energii, zapobiega rozwojowi nowotworów, wspomaga usuwanie toksyn z organizmu oraz stymuluje układ odpornościowy. Przy okazji pomaga utrzymać zdrową oraz lśniącą skórę i odgrywa kluczową rolę w procesie wzrostu u dzieci. 

Fakt: Złe odżywianie i tryb życia mogą wywołać niedobór

Udowodniono, że z niedoborem jodu w organizmie ma związek wiele elementów. Rozważ suplementację, gdy często spotykasz się z choć jednym z nich:

  • spożywanie wody z kranu (chlorowanej lub fluorowanej)
  • dieta uboga w jod
  • niedobór selenu w organizmie
  • ciąża
  • dieta bogata w dużą ilość produktów przetworzonych
  • palenie wyrobów tytoniowych
  • częste spożywanie warzyw oddziałujących na tarczycę – soi, brukselek, brokuł, sałaty, kapusty, kalafiora

Fakt: Każdy ma inne potrzeby

Jod w mineralnych oraz multiwitaminowych suplementach najczęściej występuje w postaci jodku sodu i jodku potasu. Zalecane dzienne spożycie tego pierwiastka uzależnione jest od wieku:

  • 1-8 lat: 90 mikrogramów dziennie
  • 9-13 lat: 120 mikrogramów dziennie
  • 14 lat i więcej: 150 mikrogramów dziennie
  • ciężarne i karmiące: 290 mikrogramów dziennie

Fakt: Niektóre produkty spożywcze są wyjątkowo bogate w jod

Zgadza się. Można do nich zaliczyć przede wszystkim owoce morza, ale nie tylko:

  • wodorosty: do 16 mikrogramów (11% zalecanego dziennego spożycia)
  • pieczony dorsz: 99 mikrogramów (66% zalecanego dziennego spożycia)
  • jogurt: 75 mikrogramów (50% zalecanego dziennego spożycia)
  • pieczony ziemniak: 60 mikrogramów (40% zalecanego dziennego spożycia)
  • krewetki: 35 mikrogramów (23% zalecanego dziennego spożycia)
  • duże jajko: 24 mikrogramów (16% zalecanego dziennego spożycia)
  • szklanka mleka: 56 mikrogramów (37% zalecanego dziennego spożycia)
  • 5 szt. suszonych śliwek: 13 mikrogramów (9% zalecanego dziennego spożycia)

Niedobór jodu można stosunkowo łatwo rozpoznać. Zazwyczaj objawia się suchością w ustach, przesuszoną skórą, problemami z koncentracją oraz bólem mięśni. Czasem odpowiednie odżywianie jest trudne, dlatego z pomocą przyjdą suplementy. Ten pierwiastek steruje tak dużą liczbą ważnych procesów życiowych, że nie można o nim zapominać. ✤

Podziel się wiedzą!