Athlete dancing on the fountain in the night

Czym zastąpić kawę?

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

 

Wielu z nas nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki kawy. Czasami pijemy ją, aby pomogła rozpocząć dzień z energią. Innym razem sprawdza się w ramach towarzyskiego spotkania „przy kawie”. Niestety pompowanie „małej czarnej” we własnych organizm łatwo wymyka się spod kontroli. Czym można ją zastąpić w zdrowy sposób, by zachować energię przez cały dzień?

Kawa traci swoje pobudzające właściwości i zaczyna przynosić odwrotny efekt, gdy jest spożywana w zbyt dużych ilościach. To niestety częste zjawisko. Przedstawiamy kilka „zamienników”, które pozwolą Wam zachować energię i pobudzą w zdrowy sposób do działania.

Guarana
To pnącze pochodzące z Ameryki Południowej, a dokładnie z lasów Amazonii. Owocem guarany jest czarne nasionko zamknięte w czerwonej torebce – działa stymulująco na układ nerwowy.  Co ciekawe, guarana zawiera czterokrotnie więcej kofeiny, niż ziarna kakaowca! Indianie żyjący w dorzeczu Amazonki do dnia dzisiejszego z owoców guarany robią proszek, który po wymieszaniu z wodą daje orzeźwiający napój. Właściwości rośliny szczególnie mocno można odczuć przy wzmożonym wysiłku fizycznym, ponieważ podnosi sprawność fizyczną. Poza tym wpływa  na koncentrację i zapamiętywanie, działa pobudzająco, a co najważniejsze – pomaga przezwyciężyć zmęczenie oraz stres. W odróżnieniu od kawy, guarana nie wprowadza w stan nerwowości oraz napięcia. 

Ostrokrzew paragwajski
Większość z nas bardziej kojarzy nazwę yerba mate – to napar przyrządzony z liści ostrokrzewu paragwajskiego. Stosowany jest jako zamiennik kawy i herbaty w krajach Bliskiego Wschodu oraz Ameryki Południowej. Mate jest ceniona głównie za właściwości stymulujące umysł i pozytywnie wpływające na pamięć oraz koncentrację. Należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do kawy, yerba mate nie wypłukuje z organizmu magnezu, a także nie powoduje nadciśnienia tętniczego! Spożywanie tego naparu jest swego rodzaju rytuałem, do którego należy odpowiednio się przygotować. Przede wszystkim trzeba zaopatrzyć się w tykwę oraz bombillę (rurka z filtrem).

Żeń-szeń
Roślina pochodzi z Dalekiego Wschodu, gdzie jest stosowana praktycznie na każdą dolegliwość. Zawiera ginsenozydy, które wpływają na wzrost życiowej energii dzięki dotlenieniu komórek. Stosowanie żeń-szenia poleca się osobom przepracowanym, w okresie zmniejszonej odporności, np. po przebytych chorobach. Regularne korzystanie z dobrodziejstw tej rośliny pozwala zwiększyć odporność na stres oraz możliwości fizyczne i intelektualne.

Zielona herbata
Ojczyzną zielonej herbaty są Chiny – właśnie tam narodził się rytuał picia tego napoju. Zielona herbata zawiera duże ilości teiny, która jest łagodniejszym odpowiednikiem kofeiny w kawie. Picie herbaty wpływa pozytywnie na organizm, zwiększając zdolności fizyczne oraz intelektualne. Uczucie zmęczenia, senność oraz znużenie mijają. Dzięki swoim właściwością teina dodatkowo korzystnie wpływa na proces uczenia się. Należy jednak pamiętać o jednym – jeżeli chcesz, żeby zielona herbata zastąpiła kawę, to musisz pić napar parzony zaledwie 3 minuty! W przeciwnym wypadku zostanie pozbawiona swoich właściwości i będzie służyła jako napój relaksacyjny.

Jak widać wybór ciekawego zamiennika kawy jest całkiem spory. Wypróbuj możliwości tych roślin i sprawdź, która działa na Ciebie najlepiej.  ✸

Podziel się wiedzą!