Czym zastąpić cukier?

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Cukrzyca już teraz urosła do rangi choroby cywilizacyjnej i z każdym rokiem cierpi na nią coraz więcej osób. Ograniczenie spożywanego cukru jest trudne, ponieważ mózg uzależnia się od jego smaku. Ale przecież cukier zawsze można zastąpić. Tylko czym?

Cukier spożywczy jest produkowany głównie z trzciny cukrowej lub buraków. Jest tak mocno oczyszczony, że nie ma w nim żadnych substancji odżywczych – jego podstawowy składnik to sacharoza. 5 g (łyżeczka) posiada 20 kcal, a indeks glikemiczny takiej porcji wynosi 70. Mózg szybko uzależnia się od cukru spożywczego, na czym traci organizm – ulega zakwaszeniu, śluzówka żołądka i jelit staje się podrażniona, procesy trawienia i wydalania zaburzone. Ponadto pojawiają się spadki nastroju, zmęczenie, a ostatecznie nawet cukrzyca. Właśnie dlatego warto sięgnąć po zdrowsze odpowiedniki cukru.

Ksylitol

Jest produktem naturalnym – otrzymuje się go z brzozy lub kukurydzy, choć nie jest polecany dzieciom, ponieważ może zadziałać przeczyszczająco. Łyżeczka ksylitolu jest nieco mniej słodka niż taka sama objętość cukru spożywczego i posiada 12 kcal – indeks glikemiczny wynosi 7.

Aspartam i acesulfan K

To popularny słodzik. Aspartam jest kontrowersyjny, ponieważ według niektórych naukowców może powodować raka. Pewne jest jedno – nie można stosować go w gorących produktach, ponieważ nie należy podgrzewać go do temperatury wyższej niż 100 stopni. Acesulfan K jest uważany za bezpieczniejszy, ponieważ nie jest wrażliwy na temperaturę. Oba produkty co prawda są czysto chemiczne, ale z powodzeniem mogą być spożywane przez cukrzyków.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Stewia

Produkowana z liści i łodyg stewii, jest 300 razy słodsza od cukru i nie zawiera kalorii. Dzięki temu mogą ją jeść diabetycy i osoby chore na fenyloketonurię. Dodatkowo stewia nie powoduje próchnicy, choć nie można przesadzać z ilością jej spożycia ze względu na ryzyko przedawkowania. Zalecana dawka dzienna to 4 mg na 1 kg masy ciała.

Sorbitol

To częsty substytut cukru w produktach wytwarzanych przemysłowo. Jest pozyskiwany ze śliwek, gruszek lub jabłek. Zawiera około połowę mniej kalorii od cukru spożywczego.

Erytrytol

Jest związkiem organicznym, naturalnie występującym w kukurydzy oraz niektórych owocach (np. melonach oraz gruszkach). Należy do tej samej grupy co ksylitol i można go pozyskać w procesie fermentacji – jest prawie tak samo słodki, jak cukier stołowy. Erytrytol w 100 g ma zaledwie 0.2 kcal, co oznacza, że jedna łyżeczka nie ma ich prawie wcale, a indeks glikemiczny wynosi 1. Dzięki temu kaloryczność ciasta biszkoptowego może zmniejszyć się nawet o 25%, a czekolady o 34%. Nie przyczynia się do rozwoju próchnicy i jest w pełni bezpieczny dla diabetyków – to jedna z lepszych propozycji na zastąpienie tradycyjnego cukru.

Do słodzenia używany jest również mannitol, miód oraz niektóre syropy – np. klonowy, z agawy lub kukurydziany. Trzeba pamiętać, że niektóre z zamienników mają nieznacznie inny smak w porównaniu do cukru. Ich wybór jest jednak na tyle duży, że każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. ❀

Podziel się wiedzą!