Czy orzechy są tak zdrowe jak się wydaje?

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Według badań przeprowadzonych przez Sainsbury’ego 26% osób sięga po orzechy chętniej, niż po jakikolwiek inny rodzaj przekąski, aby dotrwać do następnego posiłku. Wśród nich 3/4 kobiet lubi orzechy oraz 1/3 mężczyzn. Ale czy słusznie?

Orzechy faktycznie posiadają wiele cennych właściwości odżywczych, jednak przy okazji mają też jeden problem – są dobrym wyborem w niewielkich ilościach. Duże porcje zjedzonych orzechów zazwyczaj powodują bóle jelit oraz obciążają układ trawienny, bo słabo pogryzione są trudne do rozłożenia. Jednak o zdanie najlepiej spytać dietetyków.

Czy orzechy są zdrowe?

Jak najbardziej tak, ale chodzi tutaj głównie o te świeże i mało przetworzone, a nie solone w paczce z marketu. Na rynku jest również wiele przekąsek bazujących na orzechach – lepiej sobie je podarować. Najcenniejszą przekąską są te sprzedawane luzem, które stanową doskonałe uzupełnienie codziennej diety. Mieszanka różnych rodzajów powinna znaleźć się w każdym domu, można je również dodawać do wielu potraw.

Jak je jeść?

Orzechy można spożywać same jako przekąskę lub rozgnieść w moździerzu i używać jako dodatek do jogurtów, posypkę sałatek lub jako panierkę do smażenia mięsa. Niektóre można też wymieszać z wodą by uzyskać mleczko orzechowe (np. z nerkowca).


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Jakie są korzyści dla zdrowia?

Wszystkie orzechy są bogate w mononienasycone kwasy tłuszczowe, określane jako “dobre tłuszcze”. Profil odżywczy orzechów jest różny, ale najczęściej w jednej porcji dostarczają około 160 kcal i są bogatym źrodłem witaminy E, magnezu oraz selenu. Poza tym można w nich znaleźć białko, żelazo, cynk, wapń i witaminy z grupy B. Nie można też zapominać o tym, że orzechy to też magazyn błonnika oraz przeciwutleniających polifenoli niszczących wolne rodniki. Badania potwierdziły nawet, że potrafią tłumić reakcje zapalne w organizmie, spowodowane działalnością wirusów i bakterii.

Czy orzechy mogą szkodzić?

Z natury orzechy są zdrowe, jednak to nie znaczy, że można je jeść bez ograniczeń. Ze względu na dużą zawartość kwasów tłuszczowych już trzy garście zawierają aż 500 kcal – to prawie tyle co obiad, dlatego trzeba spożywać je rozważnie. 

Czym właściwie jest “porcja orzechów”?

Przyjęło się, że porcja orzechów zalecana do spożycia w ciągu dnia wynosi około 30g. Oczywiście nie musisz chodzić z wagą kuchenną i weryfikować tą wartość – wystarczy, że na oko odmierzysz dwie, małe dłonie orzechów. Objętość powinna być nieco większa od piłki do gry w golfa.

Orzechy to jedna z ciekawszych przekąsek, na które można się skusić w ciągu dnia. Istnieje tyle rodzajów, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Spożywane w umiarze przyniosą mnóstwo korzyści i pomogą przetrwać pomiędzy głównymi posiłkami. ☀︎

Podziel się wiedzą!