Ciekawostki na temat jodu

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

W ciągu ostatnich 30 lat poziom jodu na świecie spadł aż o 50%. Badania dowodzą, że 96% pacjentów ma lub miało problem z niedoborem jodu, a 72% odczuwa skutki powstałe w wyniku niskiego poziomu tego pierwiastka. Co warto wiedzieć, by chronić swoje zdrowie?

Udało się określić grupę kilku podstawowych problemów zdrowotnych, które sygnalizują zbyt niski poziom jodu w organizmie. Można do nich zaliczyć: tycie, suchość skóry, częste bóle głowy, zmęczenie, problemy z pamięcią, wrażliwość na niską temperaturę, przerzedzające się włosy, częste zaparcia, sztywność stawów i słabnące mięśnie, obniżona odporność oraz problemy z menstruacją u kobiet. Warto skontrolować poziom jodu w organizmie, gdy któryś z problemów powtarza się zbyt często. Co ciekawe – okazuje się, że niedobór jodu mogą potęgować niektóre czynniki zewnętrzne. Jakie?

Geografia

Gleby w okolicach Alp, Himalajów i terenów zalewowych zawierają małe ilości jodu. Przez to produkty spożywcze, które wywodzą się z tych rejonów są ubogie w jod. Właśnie dlatego Szwajcaria była pierwszym krajem, który zaczął sprzedawać sól jodowaną.

Niedobór selenu

Ten pierwiastek wpływa na wykorzystanie jodu przez organizm, dlatego jego niski poziom zaburza cały proces i równowagę pracy tarczycy. Późniejsze objawy to np. wole.

Ciąża


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Tylko w samych Stanach Zjednoczonych 1/3 ciężarnych kobiet walczy z niedoborem jodu, a około 15% karmiących piersią przyjmuje dodatkowe suplementy.

Dym tytoniowy

Zawiera związek chemiczny o nazwie tiocyjanian. Hamuje on transport jodu w organizmie, co ostatecznie prowadzi do niedoboru tego pierwiastka. Równie negatywne działanie wywierają hydroksypirydyny, nikotyna oraz benzopireny. I to bez różnicy czy palenie odbywa się w sposób aktywny czy też bierny.

Chlorowana i fluorowana woda bieżąca

Woda w kranie zawiera zarówno chlor jak i fluor – oba pierwiastki hamują wchłanianie jodu przez organizm. Właśnie dlatego do gotowania wskazane jest używanie wody mineralnej lub filtrowanie „kranówki”.

Niektóre warzywa

Jedzenie surowych warzyw z rodziny krzyżowych może zaburzać funkcje tarczycy. Zawierają goitrogeny, które wpływają na peroksydazę. Chodzi tu głównie o kalafiora, brokuły, kapustę, brukselkę i soję. Dopiero po ugotowaniu nie zagrażają pracy tarczycy, ponieważ goitrogeny rozkładają się pod wpływem wysokiej temperatury.

Organizmy żywe nie potrafią samodzielnie produkować jodu. Pierwiastek znajduje się w produktach spożywczych tylko dlatego, że jest pobierany ze środowiska, np. przez ryby, skorupiaki lub plantacje roślin w pobliżu morza. Skuteczną metodą zapobiegania niedoborom jest też suplementacja, która gwarantuje stałe stężenie jodu w diecie. A niestety bez tego pierwiastka nie można się obyć. ❀

Podziel się wiedzą!