Cała prawda o bólu pleców

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

 

Ból pleców zdarza się bardzo często – statystyki mówią, że 80% społeczeństwa doznało lub dozna w swoim życiu męczących objawów. Niestety krąży wiele nieprawdziwych informacji, które rzekomo mają pomóc uchronić się przed bólem. W które nie warto wierzyć?

Przyczyny problemu są zazwyczaj złożone, co dodatkowo utrudnia postawienie odpowiedniej diagnozy przez specjalistów. Czynnikiem zapalnym potrafią być niektóre choroby, ale również nieodpowiedni tryb życia. Wiele przyczyn jest jednak tylko mitami.

Należy zawsze siedzieć prosto?

Zła postawa podczas siedzenia faktycznie obciąża kręgosłup i potrafi wywołać przewlekły ból. Jednak obie skrajności są złe – przesadnie wyprostowana pozycja też nadwyręża plecy. W odciążeniu kręgosłupa, np. podczas długiej pracy przy biurku, pomaga odgięcie się do tyłu ze stopami ustawionymi na podłodze.

Nie można podnosić ciężkich przedmiotów?

To nie masa przedmiotu jest najważniejsza, ale sama technika podnoszenia – nawet lekkie siatki z zakupami mogą być problemem. Staraj się podejść jak najbliżej przedmiotu, utrzymuj prosty kręgosłup, a do podnoszenia wykorzystaj pracę nóg, a nie pleców.

Łóżko to najlepsze lekarstwo?

Zazwyczaj sprawdza się przy nadwyrężeniu kręgosłupa, ale nie jest dobrym lekarstwem na każdy rodzaj bólu. Może go wręcz zaognić, czasem lepiej po prostu się „rozruszać”.

Ból pleców zawsze jest spowodowany uszkodzeniem?

To też nieprawda – może go wywołać zarówno uraz, jak i zwyrodnienie dysku, infekcja, czy stany zapalane. Realnych przyczyn jest wiele.


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Otyłość powoduje ból pleców?

To akurat prawda. Osoby zmagające się z nadwagą wyraźnie częściej uskarżają się na problemy z kręgosłupem. Plecy są nieustannie obciążone dodatkową ilością kilogramów, co zwiększa ich napięcie.

Ćwiczenia fizyczne są złym pomysłem?

Nieprawda. Regularny wysiłek fizyczny ma zbawienny wpływ na kręgosłup. Trzeba tylko dobrać ćwiczenia do swoich możliwości. Osoby z urazami kręgosłupa powinny zacząć od łagodnych ćwiczeń. Później można stopniowo zwiększać ich intensywność.

Chiropraktyka jest pomocna?

To terapia manualna leczenia kręgosłupa – faktycznie potrafi zdziałać cuda. Różne rodzaje masaży bardzo dobrze sprawdzają się w leczeniu wielu rodzajów bólu.

Akupunktura łagodzi ból?

Wiele osób jest negatywnie nastawionych do medycyny alternatywnej, jednak akupunktura naprawdę działa. Na początek warto zastosować leczenie farmakologiczne. Gdy nie pomaga, warto skorzystać z innych form leczenia lub po prostu wspomagać akupunkturą działanie leków. Pacjenci równie wysoko oceniają jogę oraz inne zajęcia relaksacyjne w leczeniu bólu.

Twarde łóżko jest najlepsze?

Zdania na temat twardości łóżka są cały czas podzielone. W Hiszpanii zostały nawet przeprowadzone badania, które wykazały, że osoby śpiące na miększych materacach mimo wszystko rzadziej uskarżali się na bóle pleców. Może więc warto zainwestować w dobre łóżko?

Warto przy okazji rozróżnić ból pleców przeciążeniowy i zapalny. Ten pierwszy może pojawić się w każdym wieku. Zazwyczaj rozwija się bardzo szybko i ustępuje po odpoczynku. Rzadko też doskwiera w nocy. Z kolei ból zapalny reaguje na niesteroidowe leki przeciwzapalne i zazwyczaj pojawia się w okolicach 40. roku życia. Stopniowo nasila się wraz z wiekiem, dokucza w nocy i w przeciwieństwie do bólu przeciążeniowego – ustępuje po wysiłku fizycznym. W każdym przypadku warto udać się do specjalisty, który dobierze odpowiednią formę leczenia. Problem jest na tyle powszechny, że lepiej go nie bagatelizować, choć gdy można – warto mu zapobiegać. ✸

Podziel się wiedzą!